Sveikatos patarimai: kaip reikės rūpintis oda vasarą?

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2014-06-02

Vasara – ypatingas, visų laukiamas metų laikas, tačiau sudėtingas mūsų odai. Vasarą oda patiria daug streso. Ją veikia aktyvi saulė, karštis, vėjas, jūros druska, miesto dulkės, oro kondicionieriai. Tai kenkia odai. Oda sausėja, prakaituoja, netenka drėgmės. Todėl ji greičiau sensta ir raukšlėjasi. Manoma, kad iki 90 proc. visų matomų senėjimo požymių – dėmelių, raukšlelių ir odos nukarimų – yra saulės poveikio rezultatas. Taigi, kaip prižiūrėti odą vasarą?
Viskas, ko reikia odai karštuoju sezonu – tinkamas valymas, gera apsauga ir pakankamas drėkinimas.

Odos valymas vasarą
sebamedVasarą oras šiltas ir drėgnas, tačiau mieste – pilnas dulkių. Bakterijos ant veido sparčiai dauginasi, užsikemša poros. Taip atsiranda idealios sąlygos spuogams, aknei ar odos uždegimui. Todėl vasarą odą būtina tinkamai valyti du kartus per dieną – vakare, nuvalant visus per dieną susikaupusius nešvarumus, ir ryte, nuvalant per naktį susikaupusias prakaito ir riebalinių liaukų išskyras.
Išsausėjus odai, nereikėtų praustis įprastu šarminiu muilu – ji tik dar labiau išsausės. Paprasti muilai turi šarminę reakciją – apie 9 pH, todėl jie gali pažeisti rūgštų odos lipidinį sluoksnį (apie 5,5 pH) ir suardyti odos bakterinės mikrofloros pusiausvyrą. Tuomet kyla rizika, kad į odą prasiskverbs ligas sukeliantys mikroorganizmai ir alergenai. Pažeistas odos lipidinis sluoksnis padidina jos išsausėjimą. Sausai odai būdinga sumažėjęs elastingumas, raukšlių atsiradimas, šiurkštumas, šerpetojimas. Nuplovus muilą, odos paviršius išlieka šarminis ir kartais prireikia net 3 valandų rūgščiam lipidiniam sluoksniui atsistatyti. Todėl rekomenduojama vartoti specialų prausiamąjį muilą, kurio pH lygus 5,5. Toks muilas nepažeidžia epidermio, neardo odos lipidinio sluoksnio, nesukelia odos dehidratacijos. Dažnai šiuose bešarmiuose muiluose gausu drėkinančių ir minkštinančių odą komponentų.
Jei veido oda prakaituoja ir riebaluojasi, jokiais būdais nevalykite jos ranka, kad nesudirgintumėte odos. Geriau nusivalyti drėgna servetėle nusiplauti vandeniu.

Odos apsauga nuo saulės
Saulės spinduliai suaktyvina priešlaikinį odos senėjimą. Tai žalingo saulės poveikio padarinys, atsirandantis ilgą laiką odą veikiant ultravioletiniais spinduliais. Dažnai ir ilgai saulės veikiama oda sausėja, plonėja, praranda elastingumą, formuojasi raukšlės, šlakai, atsiranda pigmentinės dėmės. Saulė gali paskatinti kai kurias odos ligas, apgamų didėjimą ar net piktybinių odos navikų išsivystymą (odos vėžys). Saulės rekomenduojama vengti piko valandomis: 11–15 val., tuo metu saulė vasarą Lietuvoje būna aktyviausia.
Dauguma mūsų šalies gyventojų (apie 70 proc.) yra šviesiaplaukiai mėlynakiai (I ir II odos tipo). Tokiems žmonėms rizika susirgti melanoma ir odos vėžiu, kuriuos gali išprovokuoti saulės UVA ir UVB spinduliai yra didžiausia. Tamsaus gymio žmonės melanino – odai tamsią spalvą suteikiančio pigmento, kuris yra natūralus barjeras nuo saulės spindulių skvarbos – turi daugiau. Todėl tamsių plaukų ir akių, šviesiai rudos odos žmonės yra natūraliai labiau apsaugoti nuo neigiamo saulės poveikio odai.
Saulės poveikis kenksmingiausias vaikams iki trejų metų, kadangi melanino sintezė jų organizme dar nėra pakankama.
Taigi, labai svarbu odą apsaugoti nuo saulės, pasirenkant tinkamas priemones. Patartina rinktis aukšto apsaugos nuo saulės spindulių faktoriaus skaičiaus priemones (žymima SPF /angl. Sun Protection Factor/ su skaičiumi 15 arba didesniu, pagal poreikį), kurios saugo ne tik nuo UVB, bet ir nuo UVA spindulių bei yra paženklintos specialiu ženklu, kuriame yra raidės UVA. Rekomenduojama rinktis priemones atsparias vandeniui (tuo pačiu ir prakaitui), patikrintas dermatologų. Kremus nuo saulės reikėtų įsigyti kasmet naujus, nes veikliosios medžiagos kiekis per metus nesandarioje pakuotėje sumažėja.

Perkant bet kurią KOLASTYNA saulės kosmetikos priemonę - DOVANA balzamas po deginimosi vaikams 150ml arba apsauginis losjonas nuo saulės SPF20! (2014 birželis)

Perkant bet kurią KOLASTYNA saulės kosmetikos priemonę – DOVANA balzamas po deginimosi vaikams 150ml arba apsauginis losjonas nuo saulės SPF20! (2014/06)

Teptis apsaugos nuo saulės priemonėmis reikia 15–30 min. prieš išeinant į atvirą saulę. Ištepti, patartina, visą kūno paviršių. Svarbu panaudoti pakankamą kremo, losjono ar gelio kiekį. Nustatyta, kad dauguma žmonių naudoja per mažą vienkartinį kiekį, todėl pasiekiama tik dalis norimos apsaugos. Norint užtikrinti tinkamą, ant gaminio pakuotės nurodytą apsaugos nuo saulės poveikį, reikia sunaudoti 2 mg priemonės vienam kvadratiniam odos centimetrui: vidutinio sudėjimo suaugusiam žmogui (apie 70 kg svorio) tai sudaro maždaug 36 gramus.
Klaidingai manoma, kad naudojant apsauginį kremą oda neįdega. Apsaugos nuo saulės priemonės padeda tolygiai įdegti ir išvengti stiprių odos nudegimų.
Grįžus iš paplūdimio patartina nusiprausti po dušu – taip nuplausite nuo odos ligų sukėlėjus (kurie gali veistis paplūdimyje ir vandenyje), nuo UV spindulių saugančias apsaugines priemones (ilgai paliktos ant odos, jos gali sukelti kontaktinį dermatitą, niežulį, paraudimą, spuogus dėl odos porų užkimšimo), atgaivinsite saulės spindulių paveiktą odą. Sugerdamas UV spindulius apsauginis kremas išskiria didelį kiekį laisvųjų radikalų, kurie pažeidžia ląsteles, todėl besideginant rekomenduojama kas 2–3 val. nusiprausti su muilu ir išsitepti apsaugos nuo saulės priemonėmis.
Klaidinga manyti, kad saugotis nuo saulės poveikio reikia tik paplūdymyje. Apsaugos nuo saulės reikia ir leidžiant laiką mieste ir einant į darbą. Tad vasarą odą rekomenduojama tepti priemonėmis su apsauga nuo saulės (SPF).
Nepamirškite dėvėti akinių nuo saulės bei skrybėlės. Taip apsaugosite akis nuo UV spindulių, o akių sritį bei visą veidą nuo smulkių mimikos raukšlelių.

Drėkinti, drėkinti ir dar kartą drėkinti
Vasarą oda paveikta saulės spindulių, vėjo, oro kondicionierius itin išsausėja. Ją būtina drėkinti. Vasarą nerekomenduojama naudoti tokius pat kremus, kuriuos naudojote žiemą. Reikėtų rinktis lengvesnės tekstūros, ne tokias riebias priemones. Geriausiai – turinčias apsaugą nuo saulės (SPF). Drėkinti būtina ne tik sausą, bet ir riebią odą. Dažnai riebi oda būna praradusi drėgmę. Riebiai odai vertėtų rinktis ypač lengvos tekstūros neriebias emulsijas.
Karštomis vasaros dienomis, kada prakaituojant netenkama daug skysčių, labai svarbu gerti pakankamą kiekį vandens.
Nepamirškite pasirūpinti oda po saulės vonių. Rekomenduojama naudoti specialius odos priežiūros losjonus, kurie vėsina ir ramina odą. Jie puikiai tinka ir suaugusiųjų, ir vaikų odai.

Antioksidantų svarba
Gerai odos būklei palaikyti ypač svarbūs antioksidantai – vitaminai A, C ir E, cinkas, selenas, manganas, įv. bioflavanoidai (beta karotenas, likopenas ir kt.), žaliosios arbatos ekstraktas. Jie padeda sumažinti žalingą laisvųjų radikalų poveikį. Organizmą antioksidantais galima papildyti ir vartojant maisto papildus.

Linkiu saulėtos, šiltos vasaros, gero poilsio ir puikių akimirkų!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.