Sveikatos patarimai: kvėpavimo treniruotės – pagalba sąnariams

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2013-09-25

Dažniausiai žmonių, besiskundžiančių sąnarių skausmais, kaltininkas yra osteoartritas, kuris atsiranda vyresniojo amžiaus žmonėms, nes jų sąnariai per gyvenimą daugiau susidėvi. Kenčiantieji nuo sąnarių ligų saujomis ryja tabletes, bet dabar mokslas siūlo naujus gydymo metodus be jokio šalutinio poveikio. Vienas jų – kvėpavimo treniruotės, naudojant Frolovo aparatą.

Algirdo Kubaičio nuotr.

Algirdo Kubaičio nuotr.

Mūsų skeletą sudaro 206 kaulai. Juos jungia raumenys, raiščiai, sausgyslės ir sąnariai. Prie kaulų prisitvirtinę raumenys ir daugybė sudėtingų sąnarių padeda atlikti judesius. Raumenys su kaulais ir vieni kaulai su kitais sujungti ir sutvirtinti sausgyslėmis bei raiščiais. Sąnarių, kurie jungia nelanksčius kaulus, dėka mes kūno dalis galime sukioti, suriesti ar pasilenkti. Visos šios struktūros tarpusavyje labai susijusios, todėl vienos jų pažeidimas atsiliepia kitoms ir žmogus tampa mažiau judrus, atsiranda sukaustymas bei skausmas. Pvz., jeigu nusilpsta aplink sąnarį esantys raumenys, tai judėjimo metu tokiam sąnariui tenka didesnis krūvis ir jo kremzlės greičiau dyla.

Su amžiumi sąnariai susidėvi

Itin svarbūs judesių kokybei yra sąnariai. Išorinis sąnarių paviršius padengtas tankiu elastingu audiniu, vadinamu kremzle. Kremzlė ne tik apsaugo kaulų paviršių nuo trynimosi, bet yra ir amortizatorius. Dėl įvairių priežasčių sąnarių kremzlės susidėvi, todėl atsiranda skausmingas kaulo trynimasis į kaulą. Anot statistikos, sąnarių ir kaulų pažeidimai yra dažniausia ilgalaikio skausmo bei fizinės negalios priežastis.

Viena dažniausių ligų, kurią sukelia sąnario kremzlės susidėvėjimas, yra osteoartritas. Kartais jis vadinamas degeneraciniu osteoartritu, osteoartroze, artroze arba degeneracine sąnario liga. Tai labiausiai paplitusi sąnarių liga. Paprastai ji prasideda sulaukus 40―50 metų, tačiau pastaruoju metu vis dažniau suserga ir jaunesni žmonės. Osteoartritu serga daugiau nei 80 proc. vyresnių kaip 55 metų žmonių.

Šios sąnarių ligos atsiradimo priežastis ne viena. Didelį poveikį daro antsvoris, nes dėl jo sąnariams tenka nenatūraliai didelis krūvis ir kremzlės greičiau dyla. Antsvorio turintys žmonės paprastai mažiau juda, todėl sąnarių kremzlės nepakankamai aprūpinamos deguonimi ir kitomis maisto medžiagomis, o juk bet kuris audinys, sutrikus jo kraujotakai ir maitinimui, negali tinkamai funkcionuoti. Osteoartrito priežastis gali būti sunkus fizinis darbas, nuolat besikartojantis nestiprus sąnario dirginimas, kai tam tikrų profesijų atstovams, pvz., dažytojams, siuvėjams, staliams, tenka ilgai atlikti vienodus judesius. Osteoartrito atsiradimui reikšmės turi ir endokrininių liaukų veiklos sutrikimai. Štai kodėl moterys dažniau juo suserga klimakteriniu laikotarpiu. Ligą gali skatinti ir pakitusi, netaisyklinga sąnario struktūra, atsiradusi dėl tokių anatominių pokyčių kaip kelio sąnarių deformacija į vidų ar išorę po lūžio netaisyklingai suaugus kaulams, ir t. t.

Osteoartrito požymiai

Osteoartrito pradžioje sąnaryje sutrinka kraujotaka, kremzlė negauna užtektinai maisto medžiagų ir dėl to pagelsta, suminkštėja, praranda blizgesį bei elastingumą. Sakoma, kad dėl sąnario kremzlinio audinio pakitimų atsiranda sąnarių nuovargis. Vėliau kremzlė tampa šiurkšti, suskeldėja, suplonėja, ir sąnariniai paviršiai nebeatitinka vienas kito. Be to, aštrėja sąnario kraštai, atsiranda kaulinių išaugų, sumažėja sąnario skysčio kiekis, į sąnario ertmę patenka atplyšusių kremzlės gabalėlių, todėl atsiranda trintis tarp kremzlių. Visi šie veiksniai gali sukelti pasikartojančius sąnario uždegimus.

Rankos sąnarių osteoartritas. © Fotolia.com

Rankos sąnarių osteoartritas. © Fotolia.com

Vienas pirmųjų osteoartrito ženklų – tai sąnario traškėjimas. Žmogus jaučia, kad sąnarys tarsi sustingsta, judesiai būna riboti, jaučiamas maudimas daugiau padirbus, pavaikščiojus, jis tampa nelankstus. Ši liga pasireiškia skausmu, kuris paprastai būna bukas ir geliantis, suintensyvėja judesio metu bei išlieka vėliau, net ir ramybės metu bei naktį. Neretai šis skausmas taip kamuoja, kad žmogus praranda gyvenimo džiaugsmą ir net suserga depresija. Skausmas gali būti juntamas ne tik sąnario srityje, bet ir atokiau nuo jo, t. y. raumenyse, prie raiščių.

Negalavimas linkęs progresuoti, nes su amžiumi po įvairių ligų, traumų atsiranda degeneracinių procesų.

Osteoartritas pažeidžia kelių, klubų, stuburo, čiurnos, pečių bei plaštakos sąnarius. Greičiausia susidėvi kelio, klubo sąnariai, nes jiems tenka didžiuliai krūviai, o šalia esantys raumenys, kurie lanksto ir palaiko tą sąnarį, būna nusilpę.

Kaip gydyti?

Gydymas vaistais. Sąnarių ligomis sergantis žmogus į gydytoją kreipiasi dėl nuolatinio skausmo ir tikisi tą skausmą sumažinti. Deja, skausmo gydymas yra tik simptominis, apsiribojantis uždegimo slopinimu. Sąnarių ligomis sergantys žmonės nuolat vartoja nesteroidinių vaistų nuo uždegimo, bet besaikis jų vartojimas neretai sukelia įvairų pavojingą šalutinį poveikį, silpnina imunitetą. Dabar jau įrodyta, kad ilgai vartojami nesteroidiniai uždegimą mažinantys vaistai gali sukelti kraujavimą virškinimo sistemoje, didina širdies infarkto ir insulto riziką, arterinės hipertenzijos pasunkėjimą, gali sutrikdyti inkstų veiklą. Be to, reikia atsiminti, kad sukeldami šalutinį poveikį, nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo ligos priežasties nepašalina. Taigi, gydant sąnarių ligas, dažnai yra ignoruojamos ligos priežastys, sukėlusios patį uždegimą.

Gydymas kvėpavimo treniruotėmis. Osteoartritui gydyti galima rinktis ir kitus metodus. Vienas iš jų – reguliarios kvėpavimo treniruotės. Jos tinkamos ir kitoms sąnarių ligoms ― artritui (sąnarių uždegimui) bei osteochondrozei (degeneracinei stuburo tarpslankstelinių diskų ligai) ― gydyti.

Kvėpavimo treniruotėmis atkuriama organizmo savireguliacija ir veikiamos ligų priežastys, o ne tik jų simptomai, todėl poveikis yra ilgalaikis. Kvėpavimo treniruotėmis vienu metu galima gydyti kelias skirtingas ligas, šios treniruotės padeda greičiau pasveikti po sunkiausių ligų, patirtos traumos ar operacijos.

Kvėpavimo treniruotes galima atlikti bet kuriuo sąnarių ligos periodo metu, jos puikiai dera su visais preparatais ir fizioterapijos priemonėmis. Kvėpavimo treniruotės, atliekamos kartu geriant vaistų, padeda palaipsniui reikšmingai sumažinti medikamentų poreikį ar net visiškai jų atsisakyti. Atitinkamai sumažėja ir šalutinis vaistų poveikis organizmui.

Kvėpavimo treniruotėms atlikti yra sukurti specialūs prietaisai. Vienas iš efektyviausių ir paprasčiausių – Frolovo kvėpavimo treniruoklis, kurį galima naudoti tiesiog namuose. Šis medicininis prietaisas yra registruotas Europos Sąjungoje ir JAV. Jo paskirtis – atliekant kvėpavimo treniruotes ir taisyklingai kvėpuojant pagerinti viso organizmo kraujotaką ir gydyti įvairias ligas, tarp jų ir osteoartritą bei sąnarių uždegimus. Ši akademiko Frolovo sukurta speciali kvėpavimo treniruočių metodika išsamiai aprašyta prietaiso Naudotojo vadove. Be to prietaiso rinkinyje yra kompaktinis diskas, kuriame pateikti filmukai palengvina taisyklingos kvėpavimo treniruočių metodikos įsisavinimą. Šis gydymo metodas veiksmingas ir saugus, jis tinka ir vaikams nuo 6 metų.

Frolovo kvėpavimo treniruoklis

Frolovo kvėpavimo treniruoklis

Kvėpavimo treniruoklio poveikis sąnariams

Frolovo kvėpavimo treniruoklis tinka sąnariams kaip gydymo ir profilaktikos priemonė, nes:

  • gerina sąnario kremzlės mitybą ir kartu atsinaujinimą: pagerėjusi kraujotaka ir medžiagų apykaita užtikrina geresnį sąnario aprūpinimą būtinomis medžiagomis bei deguonimi ir aktyvesnį jame susidariusių kenksmingų medžiagų (šlakų) šalinimą;
  • gerina raumenų kraujotaką: padeda atpalaiduoti įsitempusius raumenis (ypač kaklo, pečių, krūtinės bei nugaros), dėl to dingsta jų spazmai, mažėja nugaros skausmai, gerėja raumenų funkcija;
  • optimizuoja kūno svorį ir mažina antsvorį: gerina medžiagų apykaitą, slopina įtampą, gerina nuotaiką, šalina ilgalaikį stresą, dėl kurių negalime atsispirti norui nuolat užkandžiauti, taigi ir persivalgyti;
  • stiprina organizmo imunitetą (bendrą organizmo savireguliaciją): dėl tinkamos apsauginės funkcijos mažėja uždegimas, sąnarių ligas sukeliančios infekcijos bei kitokio neigiamo poveikio pavojus;
  • gerina visą organizmo kraujotaką ir medžiagų apykaitą: dėl organizme atkurto tinkamo anglies dioksido kiekio natūraliai išplečia kraujagyslės, šalinami jų lygiųjų raumenų spazmai (juk viena iš pagrindinių daugelio lėtinių ligų priežasčių ir yra būtent sutrikusi kraujotaka);
  • stiprina nervų sistemą (pagrindinį viso organizmo darnios veiklos reguliatorių): gerina galvos smegenų kraujotaką, šalina ilgalaikį stresą, slopina įtampą, gerina nuotaiką ir miegą, šalina depresiją ir nuovargį, didina energiją. Dabar jau įrodyta, kad nusilpusi nervų sistema įtakoja padidėjusį skausmo pojūtį.

Pagrindiniai treniruojamieji veiksniai, teigiamai veikiantys sąnarius ir jų funkcijas kvėpavimo treniruotės metu, yra šie: taisyklingas diafragminis kvėpavimas (“kvėpavimas pilvu”), ilgesnis kvėpavimo ciklas (retesnis kvėpavimas), sumažėjęs deguonies kiekis įkvepiamame ore (hipoksinis veiksnys), didesnis anglies dioksido kiekis įkvepiamame ore (hiperkapninis veiksnys) ir pasunkėjęs įkvėpimas bei iškvėpimas (kadangi kvėpuojama per vandenį).

Tausokite sąnarius

Reikia stengtis kuo ilgiau išlaikyti sąnarius sveikus, nes pagelbėti pažeistiems yra sunku. Susirgus bet kuria sąnarių liga saugoti sąnarius tampa būtinybe. Tam reikia keisti gyvenimo būdą bei įpročius, siekiant toliau išvardytų svarbiausių tikslų.

Mažinkite svorį. Antsvoris sąnarius apkrauna labiau, todėl jie greičiau susidėvi. Dėl organizmo mechanikos kiekvienas papildomas kūno kilogramas veikia kelio sąnarius keturis kartus didesne jėga nei įprastai. Numetus vos 10 proc. kūno svorio, sąnarių skausmas gali sumažėti net 50 proc.

Valdykite stresą. Stresas mūsų gyvenime sukelia raumenų įtampą, dėl jo poveikio blogėja kraujotaka, atsiranda persivalgymas ir t. t. Dažnai valgymas tampa streso slopinimo priemone, o atsiradęs bei didėjantis antsvoris dar labiau apkrauna sąnarius. Būtina rasti tinkamų atsipalaidavimo būdų, pvz., atsipalaidavimas gamtoje, taisyklingas kvėpavimas, meditacija ir kt.

Pakankamai judėkite ir venkite hipodinamijos (nejudrumo). Kasdieninis fizinis aktyvumas (mankšta ir judėjimas) yra vienas iš pagrindinių tinkamos sąnario priežiūros principų bei pažeisto sąnario gydymo metodų. Taisyklingai atliekami fiziniai pratimai gerina kraujo apytaką, judinamo sąnario mitybą, stiprina bei padeda išlaikyti pakankamą aplinkinių raumenų tonusą, todėl yra efektyvi sąnarių profilaktikos ir gydymo priemonė. Išvystyti raumenys padeda palaikyti sąnarius mechaniškai geresnėje pozicijoje, todėl sumažėja judesio metu jiems tenkantis krūvis ir sąnariai nesidėvi taip greitai. Taigi fiziniai pratimai padeda išsaugoti sąnarių lankstumą bei juos apsaugoti nuo degeneracinių ir kitokių pakitimų, sustingimo, o raumenis – nuo sunykimo.

Judėkite tinkamai. Sąnariams kenkia ne tik per mažas, bet ir per didelis krūvis, todėl visą gyvenimą jie turėtų būti apkrauti tinkamai. Sąnarį, ypač pažeistą ir skaudamą, mankštinti reikia palengva, pagal principą „mažai, bet dažnai“. „Nedirbdamas“ sąnarys greičiau stingsta, o aplinkiniai raumenys silpnėja, todėl net ir stiprių skausmų metu pažeisto sąnario negalima ilgai laikyti vienoje padėtyje. Tinkamą pratimų kompleksą geriausiai parenka kineziterapeutas. Gerėjant fizinei savijautai, mažės sąnarių skausmas ir sustingimas, didės jų judrumas. Jeigu sąnariai pažeisti, būtina vengti nepatogių padėčių, nuolat pasikartojančių judesių, vaikščioti rekomenduojama pasiremiant lazdele.

Saugokite stuburą ir kitus sąnarius. Svarbu išmokti taisyklingos laikysenos tiek sėdint, tiek stovint ar vaikščiojant. Tai būtina gyvenimo be sąnarių ir nugaros skausmų sąlyga. Ypač svarbu parinkti tinkamus baldus darbo bei poilsio vietoms įrengti. Dirbant darbą ilgalaikėje sėdimoje ar stovimoje padėtyje, svarbios yra reguliarios pertraukėlės mankštai. Be to, labai svarbi avalynė: reikia rinktis tinkamo dydžio patogią avalynę su minkštais ir elastingais padais, idealiausia su ne aukštesniais kaip 2,5 cm kulnais. Esant plokščiapadystei būtina konsultuotis su ortopedu.

Grūdinkite sąnarius. Pratinti sąnarius prie šaltojo metų sezono yra tiesiog būtina. Rinkitės masažus, vandens procedūras, kurie padės pagerinti ir suaktyvinti audinių kraujotaką ir mitybą.

Tinkamai maitinkitės. Norint nors kiek atnaujinti pažeistą sąnario kremzlę, naudinga reguliariai vartoti maisto bei jo papildų, kuriuose yra gliukozamino, chondroitino, omega-3 (žuvų taukų), vitamino C ir D, B grupės vitaminų, kalcio, magnio ir kitokių mineralų.

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.