Sveikatos patarimai: žuvų taukų reikšmė ligų profilaktikai ir gydymui

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2013-08-19

Omega-3 žuvų taukaiPeriodiškai atliekami Lietuvos gyventojų mitybos tyrimai kaskart primena, kad mūsų mityba nevisavertė. Ir viena didžiausių blogybių, kad vartojame nepakankamai žuvų produktų. Ypač svarbūs žmogaus organizmui yra žuvų taukai, kuriuose gausu riebaluose tirpių vitaminų A, D3 ir E bei polinesočiųjų riebalų rūgščių omega-3. Visų šių medžiagų (išskyrus vitaminą D3) organizmas nesugeba pasigaminti, todėl jų nuolat turi gauti su maistu. Šios medžiagos yra gyvybiškai būtinos daugeliui medžiagų apykaitos procesų bei normaliai organizmo veiklai užtikrinti. Jei jų nepakanka, organizmas išsiderina, o žmogų ima varginti įvairūs negalavimai ar ligos.

Vitaminas A – būtinas organizmui augti, kaulams ir dantims formuotis, odai, virškinimo ir kvėpavimo organų gleivinėms normaliai funkcionuoti bei atsinaujinti, taip pat svarbus regėjimui (padeda skirti šviesą, tamsą ir spalvas), imunitetui ir nervų sistemos veiklai.

Vitaminas D3 – tai organizmo geriausiai pasisavinama vitamino D forma. Jis būtinas kalcio ir fosforo pasisavinimui ir apykaitai (suteikia kaulams ir dantims tvirtumo), svarbus imuninės sistemos veiklai. Šio vitamino organizmas dėl klimato sąlygų pakankamai pasigamina tik šviesesniu metų laikotarpiu, t. y. balandžio – rugsėjo mėnesiais, jeigu žmogus bent 20 minučių pabūna saulėje apnuoginęs pusę kūno. Kitu metų laiku daugeliui žmonių šio vitamino nuolat trūksta.

Riebalų rūgštys omega-3 priklauso nepakeičiamosioms, nes yra būtinos gaminant įvairius biologinius junginius. Omega-3 riebalų rūgščių svarbą pabrėžia ir tai, kad riebalų rūgštys yra pagrindinė visų organizmo ląstelių sienelių sudedamoji dalis. Be to, riebalai sudaro 60 proc. smegenų masės (didesnė jų dalis yra nesočiosios riebalų rūgštys). Mokslo jau įrodyta, kad žmogaus organizmui svarbiausios omega-3 riebalų rūgštys yra dokozaheksaeninė rūgštis (DHR) ir eikozapentaeninė rūgštis (EPR). Jų gausu riebių žuvų produktuose bei žuvų taukuose. Žmogaus organizmas iš minėtų produktų DHR ir EPR rūgštis pasisavina geriausiai. Kai kuriuose augaliniuose aliejuose (pvz., linų sėmenų) esanti alfa linoleno rūgštis (ALR) irgi priskiriama omega-3 riebalų rūgštims, tačiau žmogaus organizmas ją perdirbti į DHR ir EPR gali labai ribotai.

Nepakeičiamųjų riebalų rūgščių omega-3 poveikis:

saugo širdį ir kraujagysles (skystina kraują, mažina riebalų kiekį kraujyje, modifikuoja širdies raumens elektrinį aktyvumą), todėl gydant širdies bei kraujagyslių sistemos ligas ar jų profilaktikai gali padėti:

  • mažinti išeminės širdies ligos išsivystymo riziką;
  • sumažinti stenokardijos priepuolių skaičių, miokardo infarkto išsivystymo bei staigios mirties tikimybę pacientams, sergantiems išemine širdies liga;
  • mažinti įvairių širdies ligų bei smegenų insulto išsivystymo riziką;
  • pagreitinti atsigavimą po išeminio insulto;
  • didinti kraujagyslių elastingumą bei apsaugoti jas nuo pažeidimo;
  • slopinti aterosklerozės vystymąsi, aterosklerozinių plokštelių susidarymą kraujagyslėse;
  • sureguliuoti širdies ritmą ir saugoti nuo širdies aritmijų;
  • mažinti kraujo klampumą bei trombų susidarymo pavojų;
  • normalizuoti arterinę hipertenziją, t. y. padidėjusį kraujospūdį;

mažina uždegimą (slopina skausmą, patinimą, sąnarių sustingimą ir kitas uždegimines reakcijas), todėl gali padėti:

  • gydant įvairias sąnarių ligas: reumatoidinį artritą, osteoartrozę (degeneracinę sąnarių ligą);
  • gydant įvairias prostatos ligas;
  • sergant skrandžio, žarnyno, šlaplės uždegimais, bronchitu, sepsiu, periodontitu bei šių ligų prevencijai;

skatina atsinaujinti organizmo audinius, todėl gali padėti:

  • palaikyti sveiką odą ir nagus, skatinti žaizdų gijimą;
  • sausai odai ar sergant alerginiu dermatitu, egzema, psoriaze ir kitomis odos ligomis;
  • skatinti kaulinio audinio formavimąsi (apsaugoti nuo osteoporozės);
  • gydyti kepenų ir inkstų ligas, skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opą, apsaugoti nuo senatvinių virškinimo sutrikimų;

stiprina imuninę sistemą, todėl gali padėti:

  • nusilpusiesiems po persirgtų ligų, taip pat sergantiesiems lėtinėmis ligomis;
  • sulėtinti senėjimo procesus, pailginti gyvenimo trukmę, apsaugoti nuo neigiamo laisvųjų radikalų poveikio;
  • didinti organizmo atsparumą užkrečiamosioms ligoms;
  • palaikyti tinkamą skydliaukės funkcionavimą;

teigiamai veikia nervų sistemą, todėl gali padėti:

  • vystytis vaikų nervų sistemai;
  • pagerinti galvos ir stuburo smegenų funkcinę būklę, funkciją ir veiklą;
  • pagerinti nuotaiką, savijautą, koordinaciją, protinę veiklą, atmintį, dėmesio sutelkimą, miegą, didinti proto galias bei gebėjimą mokytis;
  • išvengti streso ir jį įveikti;
  • sergantiesiems psichinėmis ir nervų ligomis (rekomenduojama sergant depresija, įgyta silpnaprotyste ir Alzheimerio liga, migrena, Parkinsono liga, šizofrenija, neuropatija) bei šių ligų prevencijai;

gerina akių funkcinę būklę ir regėjimą (gerina akies tinklainės kraujotaką), todėl gali padėti:

  • vystytis kūdikių regėjimui;
  • stabdyti įvairių akių ligų progresavimą: esant amžinei geltonosios dėmės degeneracijai, glaukomai (jos sukelia aklumą), akių sausumui, retinopatijai ir kitoms akių ligoms bei jų prevencijai;

išsiskiria antialerginiu poveikiu (gali būti rekomenduojamas sergantiesiems bronchine astma, lėtine obstrukcine plaučių liga bei jų prevencijai);
saugo nuo onkologinių bei lėtinių ginekologinių ligų  (gali padėti nuo vėžio saugančio barjero susidarymui organizme, todėl sumažėtų rizika išsivystyti krūties, storosios žarnos bei prostatos vėžiui);
gali padėti atsikratyti antsvorio (gali palaikyti optimalią riebalų apykaitą ir padėti išsaugoti normalų kūno svorį);
padeda sergantiesiems cukriniu diabetu (gali skatinti angliavandenių apykaitą ir stabdyti įvairias diabeto komplikacijas).

Kaip tinkamai pasirinkti žuvų taukų preparatą?

Renkantis žuvų taukus svarbu žiūrėti jų sudėtį. Pagal sudėties ir kainos santykį optimalus variantas yra skysti žuvų taukai. Tačiau reikia atkreipti dėmesį į nurodytus vitaminų A, D3 ir E, taip pat riebalų rūgščių omega-3, EPR ir DHR kiekius, nurodytus ant produkto pakuotės.

Žuvų taukų vartojimas

Dietologai riebių žuvų patiekalus vaikams ir suaugusiesiems rekomenduoja valgyti ne rečiau kaip du kartus per savaitę. Jeigu mityba nevisavertė, reikia papildomai vartoti žuvų taukų. Amerikiečių mokslininkai išanalizavo iki šiol atliktus tyrimus ir paskelbė, kad sveikas žmogus turėtų kasdien suvartoti po pusę gramo, o širdies negalavimų turintis žmogus – po gramą omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių.

Nepamirškime, kad mitybos papildymas žuvų taukais gali padėti visiems sustiprinti savo sveikatą. Būkime sveiki ir energingi!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.