Sveikatos patarimai: kaip įveikti rėmenį

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2013-06-20

Daugybei žmonių pažįstamas labai nemalonus jausmas – rėmens graužimas. Rėmuo apibūdinamas kaip deginančio pobūdžio skausmas ir diskomfortas, jaučiamas už krūtinkaulio. Dar gali būti jaučiamas kartus ar rūgštus skonis burnoje, varginti stiprus raugėjimas oru, pilvo pūtimas. Rėmuo dažnai pasireiškia po valgio ir trunka kelias valandas. Jeigu rėmens simptomai vargina ar atsiranda dažniau nei dukart per savaitę, reikėtų pasitarti su savo gydytoju dėl tolesnio ištyrimo. Dėl rėmens, kaip ir dėl kitokių virškinimo sutrikimų, žmogaus organizmas iš maisto gali pasisavinti per mažai svarbiausių gyvybiškai būtinų biologiškai veikliųjų medžiagų.

Rėmuo kamuoja vis daugiau žmonių. Juk dauguma persidirba, nuolat jaučia didelę įtampą, nesilaiko darbo ir poilsio režimo, tinkamai nesimaitina. Ypač dažnai rėmuo kankina nutukusius žmones, nėščiąsias, asmenis, patyrusius skrandžio ar stemplės operacijų. Rėmuo atsiranda, kai skrandžio (rečiau dvylikapirštės žarnos) turinys, sutrikus apatinės stemplės dalies susitraukimams, kyla iš skrandžio atgal į stemplę (t. y. į “vamzdinį” organą, jungiantį skrandį su burna). Jeigu tai kartojasi nuolat, stemplėje užsilaiko daug skrandžio turinio ir išsivysto stemplės uždegimas. Toks negalavimas vadinamas gastroezofaginio refliukso liga (GERL).

Negydomas rėmuo gali sukelti rimtų komplikacijų: stemplės susiaurėjimą, išopėjimą ar net stemplės vėžį. Rūgštus skrandžio turinys gali pakenkti ir gerklas, burnos gleivinę, dantis. Jeigu rėmuo vargina miegant, gali pasireikšti naktinis kosulys, dusulys, gerklės skausmas bei prikimimas ryte. Pacientas, sergantis GERL, kartu gali sirgti ir skrandžio ar dvylikapirštės žarnos opalige, funkcine dispepsija (gastritu).

Rėmenį išprovokuoti gali darbas pasilenkus, per mažas fizinis aktyvumas, įtampa ir stresas, įvairios virškinamojo trakto ligos, netinkami mitybos įpročiai, antsvoris, netaisyklingas kvėpavimas, gulima padėtis pavalgius, alkoholis, rūkymas, kai kurie vaistai. Jeigu dažnai vargina rėmuo, rekomenduojama keisti gyvenimo būdą, laikantis tam tikrų taisyklių.

Keisti mitybos įpročius:

  •  prieš valgį ramiai pasėdėti ir atsipalaiduoti (stresui ir įtampai sumažinti);
  • valgyti reguliariai, t. y. 3–4 kartus per dieną, nedarant ilgų pertraukų tarp valgymų, vengti badavimo ir dietų be specialisto priežiūros;
  • tarp pagrindinių valgymų galima įterpti negausius užkandžius – priešpiečius ir pavakarius;
  • valgant ribotai vartoti skysčių (ne daugiau kaip 150 ml). Nors kasdien reikia gerti užtektinai skysčių, ypač vandens (8–10 stiklinių per dieną), tačiau geriausia jį gerti tarp valgymų ir mažais gurkšneliais;
  • valgyti ramiai, neskubant ir gerai sukramtyti visą maistą: valgant kiekvieną kąsnį reikia kramtyti bent 20–30 kartų (gerėja visų maistingųjų medžiagų įsisavinimas iš maisto);
  • nepersivalgyti, vengti valgyti iš karto daug ir greitai;
  • vengti labai karšto, šalto, aštraus maisto;
  • vengti produktų ir gėrimų, atpalaiduojančių stemplės rauką, nes jis apsaugo, kad skrandžio turinys negrįžtų atgal į stemplę;
  • mažinti ir visai atsisakyti šių gėrimų: alaus, vyno, kt. svaigiųjų gėrimų, pieno, gėrimų su kofeinu (kavos, arbatos, kolos ir pan.), putojančių gėrimų (pavyzdžiui, gazuoto mineralinio vandens ir pan.), geriamosios sodos tirpalo, pipirmėčių arbatos;
  • mažiau vartoti citrusinių vaisių, granatų bei jų sulčių, kaip ir kitų rūgščių sulčių;
  • mažinti ir visai atsisakyti šio maisto: šokolado (dėl riebalų ir kofeino), riebaus, kepto, rūkyto, marinuoto ir sūdyto maisto, pieno produktų, mėtinių saldainių, pomidorų, acto, pipirų, svogūnų, kečupo ir garstyčių;
  • atsisakyti riebaus maisto, rinktis „geruosius“ riebalus – augalinį aliejų (2–3 šaukštai per dieną, pilti į jau paruoštą maistą);
  • atsisakyti greitojo, kaloringo, menkaverčio ir nesveiko maisto;
  • valgant atsisakyti netinkamų įpročių: neskaityti, nežiūrėti televizoriaus, nekalbėti;
  • pavalgius svarbu stengtis nesilankstyti ir jokiu būdu neiti tuojau pat prigulti;
  • paskutinį kartą per dieną valgyti ne vėliau kaip 2–3 val. prieš einant miegoti (ypač jeigu rėmuo vargina naktimis), neužkandžiauti naktį;

Keisti gyvenimo būdą:

  • Mažinti antsvorį, palaikyti normalų kūno svorį (ypač gerai sukramtyti maistą ir praktikuoti kvėpavimo treniruotes).
  • Daugiau judėti, reguliariai mankštintis, daryti kvėpavimo pratimus, nes tai gerina skrandžio bei žarnyno veiklą ir maisto virškinimą, mažina pilvo pūtimą.
  • Vengti didelių stresų ir išmokti atsipalaiduoti, pasirinkti tinkamą miego ir poilsio režimą.
  • Nedėvėti veržiančių drabužių, rinktis tik laisvus drabužius.
  • Staiga nesilenkti, nesilankstyti (prireikus geriau pritūpti); kai kamuoja rėmuo, geriau stovėti, nereikia sėstis ar sėdėti.
  • Mesti rūkyti ir vengti alkoholinių gėrimų.
  • Miegoti lovoje su pakeltu galvūgaliu (lovos galvūgalį reikėtų pakelti 10–15 cm); miegoti rekomenduojama ant kairiojo šono.
  • Vengti medikamentų, sustiprinančių rėmens simptomus (su gydytoju konsultuotis dėl aspirino, antibiotikų, antidepresantų, raminamųjų, uždegimus slopinančių ir kt. vaistų vartojimo).
  • Gydyti ligas, provokuojančias virškinimo sutrikimus.

Norint išvengti rėmens, taip pat rekomenduoju:

  • keisti mitybos įpročius – mažiau valgyti rūgštingumą didinančio maisto, dažniau rinktis šarminamąjį poveikį turinčius produktus (daugiau valgyti daržovių ir vaisių);
  • vartoti jonizuotą šarminį vandenį; tik pajutus artėjantį rėmens sukeltą deginimą, rekomenduojama išgerti stiklinę vandens;
  • maitintis įvairiai ir subalansuotai, rinktis šviežią, natūralų, žalią, fermentuotą, kuo mažiau apdorotą, apetitą žadinantį, visavertį pagal kiekį ir sudėtį maistą;
  • skrandžio gleivinę nuo skrandžio rūgšties apsauginiu sluoksniu padengia arba padeda ją atkurti šie preparatai: vaistinių svilarožių šaknų arbata, paprastųjų saldymedžių šaknų ekstrakto preparatai, kraujažolių bei ąžuolų žievių arbatos, kopūstų sultys, linų sėmenų gleivingas nuoviras ar šaltai spaustas aliejus, šaltalankių aliejus, žuvų taukai (visus juos reikėtų vartoti 30 min. prieš valgį);
  • vaistinės ramunės mažina uždegimą, pilvo pūtimą ir stresą, atpalaiduoja spazmus;
  • skrandžio rūgštis padeda neutralizuoti seilės, todėl tinka produktai, skatinantys seilių išsiskyrimą. Galima kramtyti becukrę kramtomąją gumą ar čiulpti ledinukus. Rekomenduojama gerti įvairių daržovių sultis (agurkų, burokėlių, morkų, petražolių, ridikėlių, salierų, šparagų), kefyrą, valgyti šviežius ananasus, arbūzus, bananus;
  • rėmenį malšina šie vaistingieji augalai: iš šviežiai maltų imbierų šaknų paruošta arbata (galima ir tiesiog pakramtyti imbierų šaknį), anyžių, kmynų bei pankolių sėklų, pelkinių vingiorykščių, vaistinių taukių, cinamonų bei kardamonų arbatos, ciberžolių šaknų antpilas.

Esant rėmeniui skrandžio rūgšties gamybos sekrecijai slopinti trumpą laiką gali būti vartojami skrandžio rūgšties sekreciją slopinantys cheminiai vaistai. Vieni efektyviausių šios grupės preparatų yra su veikliąja medžiaga pantoprazolu. Ši medžiaga išsiskiria labai greita veikimo pradžia, o poveikis trunka iki 24 valandų.

Pantoprazolui būdinga silpna sąveika su kitais vaistais, todėl jis itin tinkamas vyresnio amžiaus pacientams. Šiuo aspektu jis yra tinkamiausias pasirinkimas.

Linkiu gero virškinimo ir stiprios sveikatos!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.