Sveikatos patarimai: kaip padėti sąnariams

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2012-11-15

Labai svarbi organizmo atramos ir judėjimo sistemos dalis yra sąnariai. Jie jungia kaulus, yra charakterizuojami pagal paslankumą ir lankstumą (judesio amplitudė).

Pati dažniausia sąnarių liga – osteoartrozė (dar vadinama artroze, osteoartritu arba degeneracine sąnarių liga). Jai būdingas sąnario kremzlės irimas ir naujų kaulinių išaugų susidarymas. Osteoartrozė dažniausiai pažeidžia labiausiai apkrautus sąnarius: klubo, kelio, stuburo, rankų pirštų. Tai sunki, lėtinė, labai varginanti liga, smarkiai sumažinanti žmogaus darbingumą ir pabloginanti gyvenimo kokybę. Osteoartrozė yra viena pagrindinių neįgalumo priežasčių, dėl jos dažniausiai protezuojami kelio ir klubo sąnariai.

Pagal statistiką osteoartroze serga apie 10 proc. žmonių. Dažniausiai serga vyresnio amžiaus (vyresni nei 40–50 m.) žmonės, ypač dirbantys fizinį darbą, turintys antsvorio. Moterys serga dažniau nei vyrai.

Pagrindiniai osteoartrozės simptomai yra sąnarių skausmas (jaučiamas judant ar po fizinio krūvio, taip pat nestipriai spaudžiant sąnarius), trumpalaikis sąnarių sustingimas (ypač rytais arba vadinamasis “startinis”, pradėjus judinti sąnarį ilgiau pailsėjus), judesių ribotumas, sąnarių užsikirtimas, braškėjimas, nestabilumas (vadinamasis “išklibimas”) iki visiško nejudrumo, aplink sąnarį esančių raumenų nykimas, sąnario apimties padidėjimas (dėl kaulinės ataugos), patinimas, paraudimas (atsiradus uždegimui).

Osteoartrozės priežasčių gali būti labai įvairių: paveldėjimas, senėjimas, rūkymas, ilgai sąnarius veikiantis krūvis (nutukimas, didelis fizinis krūvis, intensyvus sportas, darbas, atliekant vienodus pasikartojančius judesius (pvz., siuvėjos), nuolatinis ilgas stovėjimas), įgimti sąnario pokyčiai ir nevienodas sąnario paviršiui tenkantis krūvis (pvz., dėl plokščiapadystės, stuburo iškrypimo, klubo panirimo, kelių deformacijos), konkrečių raumenų ar sąnario raiščių nusilpimas, sumažėjęs kremzlės atsparumas (dėl patirtų traumų, uždegiminių sąnario ligų, sutrikusios medžiagų apykaitos, menopauzės, endokrininių ligų).

Negydant osteoartrozės vėlesnėse ligos stadijose atsiranda didžiuliai skausmai ir pagaliau – visiškas sąnarių nejudrumas.

Sergant šia sąnarių liga, rekomenduoju:

  • laikytis tinkamo darbo ir poilsio režimo;
  • laiku gydyti gretutines ligas (ypač osteoporozę, kai kaulinė masė sumažėja dėl kaulų mineralų tankio sumažėjimo, taip pat visus uždegimus);
  • koreguoti ydingą laikyseną (svarbu, kad tėvai jau vaikystėje pastebėtų vaiko netinkamą laikyseną, saugotų savo atžalas nuo per didelio fizinio krūvio, traumų);
  • koreguoti stuburo, kojų ašies iškrypimus, ypač jeigu kojos skirtingo ilgio arba pastebima jų deformacijų (rekomenduojama naudoti specialius įtvarus, avėti patogią ortopedinę avalynę minkštais padais arba lygiapadžius, be pakulnių batus, naudoti specialius įdėklus į avalynę skaudamam sąnariui imobilizuoti ar jam tenkančiam krūviui sumažinti);
  • moterims neavėti aukštakulnių batų;
  • mažinti krūvį skaudantiems sąnariams (mažinti svorį, nenešioti sunkių nešulių, vengti sunkaus fizinio darbo, ilgai vaikščioti, stovėti, stengtis eiti remiantis lazdele, naudoti atraminius aparatus ir pan.);
  • tausoti skaudančius sąnarius (vengti nepatogių padėčių, nuolat pasikartojančių judesių, išbandyti gydytojo ortopedo paskirtus specialius įtvarus);
  • reguliariai mankštinti sąnarius jų neapkraunant (tinka plaukimas, mankšta gulint, sėdint arba vandenyje, jogos ir specialūs pratimai). Fiziniai pratimai, atliekami keletą kartų per dieną po 20–30 min., pagerina kraujo apytaką, apsaugo sąnarius nuo sustingimo, o raumenis – nuo sunykimo. Tačiau atliekant pratimą sąnario neturi skaudėti. Draudžiama daryti pratimus sulenktais keliais, pritūpus. Tinkamą pratimų rinkinį turėtų rekomenduoti kineziterapeutas;
  • tinkamai rengtis, mūvėti šiltas vilnones kojines ir šiltus apatinius (saugoti kūną nuo drėgmės ir šalčio, vengti galimų peršalimų);
  • sekti orų prognozę (skausmai paaštrėja keičiantis orams, kai didėja drėgmė, todėl patalpoje galima naudoti oro sausintuvą);
  • taikyti fizioterapijos procedūras (akupunktūrą, akupresūrą, šilumos ar šalčio procedūras, gydymą purvu, ultragarsu, lazeriu, magnetoterapiją, raumenų stimuliavimą elektros impulsais, manualinę terapiją, masažą, plaukų džiovintuvu pūsti karšto oro srovę, šildytis elektriniu šildytuvu, taikyti vandens procedūras: šiltą vonią su druska, varnalėšų šaknų ar šalavijų lapų nuoviru ir kt.). Tačiau kai kurios procedūros netinka skausmams paūmėjus, todėl šias priemones turėtų skirti gydytojas;
  • subalansuoti mitybą (mažiau valgyti pieno produktų ir mėsos, miltinių patiekalų, vengti kavos, dažniau valgyti riebių žuvų, šaltienos, želės, gerti šaltai spaustą linų sėmenų aliejų, daugiau valgyti šarminamąjį poveikį turinčio maisto: kuo daugiau žalių daržovių ir vaisių, tam labai tinka ir organizmą šarminantis maisto papildas “Basica”);
  • valgyti abrikosus, apelsinus, česnakus, imbierus, kopūstus, krienus, mėlynes, obuolius, petražoles, riešutus, salierus, slyvas, juoduosius serbentus, spanguoles, svogūnus, šaltalankių uogas, žemuoges, kario ir cinamono prieskonius, gerti beržų sulą, burokėlių, morkų ir salierų sultis, žaliąją arbatą, dilgėlių lapų, erškėtrožių, lakišių žolės ir saldymedžių šaknų arbatas, jonažolių žolės arbatą (geriant negalima degintis saulėje). Sąnariams svarbus manganas (natūralūs šaltiniai yra ananasai, ankštiniai augalai, arbata, grūdai, lapinės daržovės, mėlynės, riešutai) ir silicis (asiūklių arbata);
  • vietiškai naudoti varnalėšų šaknų nuoviro, sušlapintų žalių varnalėšų lapų arba medumi suteptų kopūstų lapų kompresus (šiltai aprišus), įtrinti eukaliptų ar kėnių aliejumi, kapsicino tepalu (iš aitriųjų paprikų);
  • vietiškai naudoti metalo, ypač vario, plokštelių ir adatų juostų aplikacijas, tinka mūvėti varinę apyrankę;
  • naudoti natūralias priemones, gerinančias kraujotaką (pvz., efektyvios yra kvėpavimo treniruotės naudojantis Frolovo kvėpavimo treniruokliu, gydymas dėlėmis);
  • vartoti antioksidantų preparatus (prailginto veikimo vitaminą C, vitaminą E, cinką, žuvų taukus su omega-3 riebalų rūgštimis), vitaminą D, nikotino rūgštį ir B grupės vitaminus;
  • vartoti natūralius vaistus ar maisto papildus, apsaugančius kremzles ir skatinančius jų atsinaujinimą (gliukozamino, chondroitino, hialurono rūgšties ir kolageno preparatai, vartojant juos reikiamomis dozėmis);
  • vartoti natūralius vaistus ar maisto papildus, kurie mažina uždegimą ir skausmą (sisteminė fermentų terapija, imbiero, metilsulfonilmetano bei pluoštinių bosvelijų preparatai);
  • vartoti organizmą detoksikuojančias arbatas ir kitus gaminius.

Sąnarių skausmas beveik visada susijęs su kuria nors uždegimo forma – vietine ar sistemine. Kadangi sisteminė fermentų terapija, t. y. natūralių hidrolizinių fermentų derinių vartojimas gydantis, optimizuoja uždegiminį procesą ir efektyviai mažina visus uždegimo požymius, šis gydymo būdas dažnai taikomas Vokietijoje sąnarių skausmams mažinti ir sutrikusiai mikrocirkuliacijai uždegimo vietoje atkurti. Gydant sisteminės fermentų terapijos preparatais palaipsniui išnyksta uždegimo simptomai, gerokai sumažėja skausmo pojūtis esant ramybės būsenos ir judant, išnyksta rytinis sustingimas. Osteoartrozė – progresuojanti liga, todėl svarbu laiku kreiptis į specialistą ir užsiimti jos prevencija. Tinkamas gydymas ir prevencijos priemonių taikymas padės išvengti gresiančio invalidumo, sumažins sąnarių skausmus, pagerins jų judrumą, gyvenimo kokybę ir padės išlikti aktyviam.

Linkiu, kad sąnariai būtų lankstūs!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.