Sveikatos patarimai: kaip sustiprinti imuniteta

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2012-11-04

Ruduo – tai metas, kai vis dažniau susergama peršalimo ligomis, todėl protingiausia išeitis – imuninę sistema ir visą organizmą stiprinti iš anksto, kad, atėjus peršalimo ligų sezonui, išliktume sveiki ir gyvybingi, kad mūsų organizmas būtų stiprus ir sugebėtų apsisaugoti nuo ligų.

Nusilpusios imuninės sistemos požymiai – padažnėjusios peršalimo ligos, kai sloga ar gerklės skausmu prasidėjęs paprastas peršalimas pereina i bronchitą, sinusitą, ausų uždegimą. Imuninės sistemos silpnumą rodo dažnas ilgai besitęsiančios slogos pasikartojimas, lūpų pūslelinės, silpnumas, greičiau atsirandantis nuovargis, ilgas žaizdų gijimas, depresija.

Imunitetą silpnina:

  • netinkamas gyvenimo būdas (psichologinis ir fizinis pervargimas, nuolatinis nuovargis, stresas, įtampa, panika, nerimas, baimė, kitos neigiamos emocijos);
  • vitaminų, mineralų ir antioksidantų trūkumas ar didesnis jų poreikis;
  • žalingi įpročiai (rūkymas, alkoholis);
  • ilgalaikis buvimas ankštose ir tvankiose patalpose, nejudrus gyvenimo būdas, fizinio aktyvumo ir jūdejimo stoka, nepakankamas buvimas gryname ore;
  • miego trūkumas.

Norint padidinti organizmo atsparumą, reikia:

– laikytis darbo ir poilsio rėžimo, išsimiegoti, nepervargti, vengti stresinių situacijų, triukšmo, lėtinio nuovargio, pailsėti, esant reikalui mažinti darbo krūvi;
– tinkamai ir sveikai maitintis (užtikrinti reikiamą vitaminų, antioksidantų, mineralinių medžiagų kiekį, kad mityba būtų tinkamai subalansuota);
– kontroliuoti antsvorį, vengti saldaus ir riebaus maisto;
– bent minimaliai sportuoti, kuo daugiau aktyviai ilsėtis, vaikščioti (ypač dieną, esant natūraliai šviesai), palaikyti normalią fizinę organizmo būklę, daugiau būti gryname ore, vengti ilgo sėdėjimo (prie televizoriaus ar kompiuterio);
– gerti pakankamai skysčių (ypač vertinga žalioji arbata dėl joje esančių antioksidantų);
– kuo daugiau teigiamų emocijų, juoko, šypsenų, optimizmo, dainavimo.

Moksliniais tyrimais patvirtinta, kad imuniteto aktyvumui ypač svarbu, jog organizmui nestigtų vitaminų, mineralų, kitų biologiškai aktyvių medžiagų bei antioksidantų. Todėl reikia valgyti daug daržovių ir vaisių (ypač šviežių), rekomenduojama papildomai vartoti ir maisto papildų.

Labai svarbūs vitaminai:

  • vitaminas A (žuvų taukuose) arba jo provitaminas – beta karotenas (spalvingose daržovėse – moliūguose, morkose, pomidoruose, špinatuose, žirneliuose);
  • B grupės vitaminai (ypač B1, B2, B6, B12, folio rūgštis), kurių gausu žaliose lapinėse daržovėse ir daigintuose grūduose;
  • vitaminas C (citrusiniuose vaisiuose, juoduosiuose serbentuose, paprikose, raugintuose kopūstuose, svogūnuose, špinatuose, žaliose lapinėse daržovėse);
  • vitaminas D3 (žuvų taukuose; taip pat šio vitamino gaunama būnant saulės šviesoje);
  • vitaminas E (aliejuje, avižose, grikių ir kviečių gemaluose, migdoluose, riešutuose, šaltalankių uogose, žaliose lapinėse daržovėse, žuvų taukuose).

Imunitetui svarbiausi mikroelementai:

  • cinkas (arbatoje, rupiai maltuose grūdiniuose produktuose, kalakutienoje, kruopose, kviečių gemaluose, sėmenyse, melisų arbatoje, pupelėse, raudonoje mėsoje, riešutuose, sėlenose, žuvyse);
  • selenas (aliejuje, grūduose ir grūdiniuose produktuose, jūros produktuose, paukštienoje, pupelėse, riešutuose, saulėgražų sėklose, tunuose);
  • geležis, varis, kalcis ir magnis.

Be to, imunitetui stiprinti svarbus beta gliukanas (jo yra avižose, mielėse), riebalų rūgštys omega-3 (sėmenyse ir jų aliejuje, rapsų aliejuje, riešutuose, vandenynų žuvyse, žuvų taukuose ir ryklių taukuose). Labai svarbu vartoti ir prebiotikų (skatina žarnyno gerūjų bakterijų vystymąsi, detoksikuoja organizmą, stiprina imunitetą) bei probiotikų (gerosios bakterijos). Svarbu reguliariai vartoti fermentuotus pieno produktus (ypač pieno išrūgas, jogurtą, kefyrą), bičių produktus (bičių pienelį, žiedadulkes, bičių duonelę, bičių pikį). Dažniau reikia gerti sultis (ypač burokėlių, morkų, pomidorų ir kitų daržovių, taip pat apelsinų, granatų, vynuogių) ir vaistažolių arbatas (čiobrelių, jonažolių, žaliąją). Imuninę sistemą gerina daugelis vaistinių augalų, nuo seno vartojamų liaudies medicinoje: alavijai (Aloe vera), česnakai, eleuterokokai, erškėtuogių vaisiai, ežiuolės, islandinės kerpenos, jonažolės, mėtos, plačialapiai gysločiai, ramunėlės, saldymedžiai, svogūnai, šeivamedžių uogos, ženšeniai ir kt. Jų galima vartoti tiek profilaktiškai, tiek ir susirgus.

Prisiminkite: visada lengviau išvengti ligos, o ne ją gydyti. Pajutę pirmus peršalimo ar kitos ligos požymius kuo ankščiau pradėkite naudoti natūralias gydymo priemones.

Būkite sveiki, žvalūs, aktyvūs, energingi, stiprūs ir jaunatviški!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.