Sveikatos patarimai: kai trūksta vitaminų ir energijos

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2012-11-03

Visame pasaulyje atliekami tyrimai rodo, kad dėl šiuolaikinių žemdirbystės metodų labai nuskurdo dirvos mineralinė sudėtis. Todėl net tokiuose sveikuose produktuose kaip daržovės, vaisiai ir uogos gerokai sumažėjo svarbiausių biologinių veikliųjų medžiagų, kurių žmogaus organizmas nepasigamina ir reguliariai kiekvieną dieną turi gauti su maistu. Įrodyta, kad šiuolaikiniuose augaliniuose produktuose stipriai sumažėjo bendras mikroelementų (kalcio, magnio, kalio, geležies, vario, seleno ir kt.), vitaminų (A, C, B grupės) ir kitų organizmui būtinų nepakeičiamų biologinių veikliųjų medžiagų kiekis. Mokslininkai teigia, kad beveik pusės visų žmonių organizme yra mažiau vitamino D nei jo optimalus kiekis. Didžiausias visų organizmui būtinų biologinių veikliųjų ir nepakeičiamų medžiagų kiekis randamas šviežiuose natūraliuose produktuose. Ilgiau laikant ir dėl įvairaus produktų apdorojimo veikliųjų medžiagų juose dar labiau sumažėja… O kur dar mūsų nevisavertės mitybos įpročiai – greitasis, kaloringas, menkavertis ir nesveikas maistas, kuriame gausu visokių maisto priedų (žymimi E). Kiekvieną dieną per orą, vandenį ir maistą mus veikia ir padidėjęs aplinkos užterštumas, taigi organizmo biologinių veikliųjų medžiagų poreikis dar labiau išauga. Organizmą išsekina ir netinkami gyvenimo įpročiai: miego ir poilsio stoka, nejudrumas ir fizinio aktyvumo trūkumas, nuolatinis buvimas uždarose nevėdinamose patalpose, ilgalaikis stresas, neigiamos emocijos, persidirbimas, natūralios šviesos trūkumas. Šiam poveikiui ypač jautrūs vaikai. Organizmo energijai palaikyti šaltuoju metų laiku reikia dar daugiau mineralų ir vitaminų. Todėl ypač svarbu maitintis įvairiai ir subalansuotai, rinktis visavertį maistą, kad jame būtų optimalus kiekis vitaminų ir kitų biologinių veikliųjų medžiagų.

Vitaminas A (retinolis, beta karotenas) – tai antioksidantas, būtinas ląstelėms augant, dauginantis ir gaminant energiją. Jis užtikrina odos ir gleivinių (virškinamojo trakto, kvėpavimo takų ir kt.) vientisumą bei atsinaujinimą. Dėl jo trūkumo išsausėja oda ir visos gleivinės, odoje atsiranda įtrūkių, ji pleiskanoja, mažėja atsparumas infekcijoms ir silpnėja imunitetas, prasčiau gyja žaizdos, silpsta rega, ypač prieblandoje.

Vitaminas B1 (tiaminas) – antioksidantas, būtinas angliavandenių apykaitai, energijos gamybai, kraujo ir skrandžio rūgšties gamybai, raumenų tonusui, širdies raumens ir nervų sistemos tinkamam funkcionavimui, kraujagyslių aterosklerotiniams pokyčiams lėtinti. Dėl jo trūkumo gali pasireikšti nervų sistemos sutrikimų: depresija, pablogėjusi atmintis, raumenų silpnumas, galūnių tirpimas, dilgčiojimas, nuovargis, galvos skausmas, apetito praradimas. Dėl ilgalaikės šio vitamino stokos sutrinka virškinimas, sulėtėja žarnyno peristaltika, sumažėja skrandžio rūgščių sekrecija.

Vitaminas B2 (riboflavinas) – antioksidantas, būtinas aminorūgščių, baltymų, riebalų ir angliavandenių apykaitai, energijos gamybai, antikūnų ir raudonųjų kraujo kūnelių gamybai. Palaiko odos ir gleivinių funkcijas, yra svarbus regai, reguliuoja odos ir skydliaukės veiklą, nuo jo priklauso plaukų ir nagų augimas. Dėl šio vitamino trūkumo įtrūksta lūpų kampučiai, peršti akys, peršti ir parausta burnos gleivinė ir liežuvis, pasireiškia bendras nuovargis, atsiranda spuogų, sunkiai gyja žaizdos, sutrinka virškinamojo trakto veikla.

Vitaminas B3 (PP, niacinas, nikotino rūgštis) žinomas kaip kraujagysles plečiantis vitaminas, išsiskiriantis kraujospūdį mažinančiu poveikiu. Būtinas energijos gamybai iš baltymų, riebalų ir angliavandenių, toksinams iš organizmo šalinti. Reikalingas organizmui įsisavinant angliavandenius, išskiriant tulžies ir skrandžio sultis, lytinių ir antinksčių hormonų sintezei. Reguliuoja cholesterolio kiekį kraujyje, gerina periferinę ir galvos smegenų kraujotaką. Išsiskiria ir kraujagyslių plečiamuoju poveikiu, todėl padeda, kai vargina galūnių tirpimas ir šalimas, taip pat periferinių arterijų sklerozės atvejais, nervų sistemos tinkamam funkcionavimui. Dėl šio vitamino trūkumo gali sutrikti atmintis ir mąstymas, kankinti nemiga ir raumenų skausmas, gali būti jaučiamas energijos trūkumas, atsirasti odos uždegimų, parausti oda arba patamsėti saulės apšviesti odos plotai, parausti ir perštėti burnos gleivinė ir liežuvis. Dėl didelio trūkumo gali pasireikšti viduriavimas ir demencija.

Vitaminas B5 (pantoteno rūgštis, pantenolis, kalcio pantotenatas) vadinamas sveikų plaukų ir odos vitaminu. Pantoteno rūgštis svarbi baltymų, angliavandenių, riebalų skaidymui, ląstelių energijos gamybai (būtina kofermento A susidarymui). Ji reikšminga augimui bei lytinių hormonų, antikūnų, hemoglobino ir vitamino D gamybai. Pantoteno rūgštis skatina plaukų augimą, suteikia plaukams blizgesio ir švelnumo, palaiko sveiką odą, sulaiko joje vandenį, skatina žaizdų (ypač nudegimų) gijimą, sudirgintą odą veikia raminamai, palaiko sveiką virškinamojo trakto gleivinę, mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Dėl jos trūkumo gali pasireikšti depresija, atsirasti asmenybės pokyčių, širdies veiklos sutrikimų, raumenų silpnumas, nusilpti imunitetas.

Vitaminas B6 (piridoksolis) vadinamas nervų ir raumenų vitaminu. Tai aktyviausias ir daugiausia funkcijų turintis B grupės vitaminas. Jis dalyvauja baltymų, aminorūgščių ir angliavandenių apykaitoje, energijos gamybos ląstelėse, genetinės informacijos perdavimo, hormonų (įskaitant ir insuliną) gamybos procesuose, reguliuoja ląstelių dauginimąsi, stiprina imuninę sistemą. Vitaminas B6 būtinas baltųjų ir raudonųjų kraujo kūnelių bei hemoglobino gamybai, vitamino B12 įsisavinimui, tinkamai nervų sistemos veiklai palaikyti, magnio pasisavinimui ląstelėse, inkstų apsaugai nuo akmenų susidarymo. Mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Kartu su kitais B grupės vitaminais rekomenduojamas siekiant patenkinti padidėjusį šios grupės vitaminų poreikį (nusilpus nervų sistemai, sutrikus atminčiai, miegui, padidėjus nervingumui, sergant nervų, širdies ligomis, cukriniu diabetu, esant ilgalaikiam nuovargiui, kai vargina PMS, taip pat gydant neurologines ligas: radikulitą, polineuropatiją, neuralgiją ir pan.

Vitaminas B7 (biotinas, vitaminas H) svarbus angliavandenių (įskaitant gliukozę) ir riebalų apykaitai, energijos gamybai. Jis reguliuoja prakaito liaukų veiklą, svarbus kraujo gamybai, sveikai odai ir plaukams. Biotino trūkumas pasireiškia odos išsausėjimu, kojų ir rankų odos pleiskanojimu, nagų skilinėjimu, silpnais ir slenkančiais plaukais, neurologiniais požymiais (nuovargiu, depresija, mieguistumu, galūnių tirpimu, dilgčiojimu). Taip pat gali varginti raumenų skausmai, apetito stoka, dermatitas ar mažakraujystė. Šio vitamino trūkumo priežastis gali būti žarnyno sutrikimai, ilgesnis antibiotikų vartojimas. Kartu su kitais B grupės vitaminais rekomenduojamas siekiant patenkinti padidėjusį šios grupės vitaminų poreikį, taip pat kai reikia pagerinti odos būklę, sustiprinti plaukus ir nagus, siekiant sureguliuoti cukraus kiekį kraujyje.

Vitaminas B12 (kobalaminas, ciankobalaminas) vadinamas kraujo ir nervų vitaminu. Jis svarbus raudonųjų kraujo kūnelių susidarymui, ląstelių dauginimuisi, aminorūgšties metionino apykaitai, genetinės medžiagos struktūros formavimui ir perdavimui, energijos kaupimui raumenų audiniuose, geležies pasisavinimui, folio rūgšties aktyvavimui, nervų dangalo (mielino) susidarymui. Šio vitamino trūkumas pasireiškia blyškia oda, nuovargiu, energijos stoka, oro trūkumu, „degančiu“ liežuviu, pageltusia gleivine, neurologiniais sutrikimais (galūnių dilgčiojimu ir tirpimu, atminties sutrikimais, nemiga, demencija, eisenos ir orientacijos sutrikimais), šlapimo pūslės ir vidurių sutrikimais. Dėl vitamino B12 trūkumo išsivysto viena iš anemijos (mažakraujystės) rūšių, nervų pažeidimai ir neurologiniai sutrikimai. Šio vitamino trūkumo priežastis gali būti skrandžio ar žarnyno ligos bei operacijos, vyresnis žmogaus amžius, vegetariška mityba. Kartu su kitais B grupės vitaminais rekomenduojamas siekiant patenkinti padidėjusį šios grupės vitaminų poreikį, mažakraujystei, nugaros skausmui ir neuralgijai gydyti.

Mūsų organizmui yra būtinos nepakeičiamos biologinės veikliosios medžiagos, kurių žmogaus organizmas kiekvieną dieną privalo gauti pakankamą kiekį su maistu. Tad labai svarbu, kad maistas būtų įvairus, visavertis ir subalansuotas. Tik tada žmogus bus sveikas ir energingas.

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.