Sveikatos patarimai: Omega-3 reikšmė ligų profilaktikai ir gydymui

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2012-05-14

Puikiai žinome, kad mūsų sveikata priklauso nuo gyvenimo būdo, kasdienių įpročių ir mus supančios  aplinkos. Todėl norint pagerinti sveikatą, savijautą, gyvenimo kokybę ir apskritai ilgiau gyventi itin svarbu į visa tai atsižvelgti. Ypač reikšmingi tinkami mitybos įpročiai, visavertis ir subalansuotas maistas. Šiame straipsnyje aptarsiu omega-3 riebalų rūgštis, kurių teikiama nauda visiems žinoma ir visuotinai pripažinta.

 Omega-3 svarba

Omega-3 (kaip ir omega-6) polinesočiosios riebalų rūgštys vadinamos nepakeičiamomis, būtinosiomis arba esminėmis. Mūsų organizmas nesugeba jų pasigaminti, tačiau šios medžiagos gyvybiškai būtinos daugumai medžiagų apykaitos procesų ir normaliai organizmo veiklai. Jei omega-3 riebalų rūgščių nepakanka, organizmas “išsiderina”, o žmogų ima varginti įvairūs negalavimai ar ligos. Todėl su maistu arba maisto papildais turime nuolat gauti būtiną omega-3 riebalų rūgščių kiekį. Tai svarbu tiek senam, tiek jaunam, tiek vaikui. O ypač nėščioms moterims. Ne veltui daugybės atliktų tyrimų rezultatai rodo, kad jūrinių valstybių (pavyzdžiui, Japonijos) gyventojai, turintys senas žuvų bei jūrų gėrybių valgymo tradicijas, rečiau serga širdies ir kraujagyslių sistemos ir kitomis ligomis, jų imunitetas stipresnis. Deja, Lietuvoje vyraujanti mityba (ypač vaikų ir studijuojančio jaunimo) nepatenkina šių medžiagų poreikio. O juk riebalų rūgštys – pagrindinė visų organizmo ląstelių sienelių sudedamoji dalis! Be to, manoma, kad dėl evoliucijos metu gausiai vartotų riebalų rūgščių omega-3 ir išsivystė tokios sudėtingos žmogaus smegenys ir nervų sistema. Juk riebalai sudaro 60 proc. smegenų masės (didesnė dalis jų – nesočiosios riebalų rūgštys).

Omega-3 šaltiniai ir vartojimas

Pagrindiniai omega-3 šaltiniai – žuvys (geriausios lašišos, silkės, upėtakiai, taip pat ančiuviai, ešeriai, durklažuvės, jūrinės lydekos, menkės, otai, plekšnės, taukinės skumbrės, sardinės), krevetės, austrės, krabai, riešutai, linų sėmenys ir jų aliejus (net 57 proc. riebalų rūgščių omega-3), graikinių riešutų aliejus (13 proc.), rapsų aliejus (9 proc.), graikiniai riešutai (7 proc.), kiaušinio trynys, žaliosios lapinės daržovės. Dietologai riebių žuvų patiekalus vaikams ir suaugusiesiems rekomenduoja valgyti ne rečiau kaip du kartus per savaitę.

Kuo naudingos omega-3?

  • Mažina blogojo cholesterolio ir trigliceridų kiekį kraujyje.
  • Gerina širdies ir kraujagyslių sistemos būklę (didina kraujagyslių elastingumą, saugo nuo aterosklerozės ir išemijos, padeda atkurti širdies ritmą ir saugo nuo aritmijų, sumažina stenokardijos priepuolių skaičių sergantiesiems koronarine širdies liga).
  • Mažina padidintą kraujospūdį, todėl gerina kraujospūdžio kontrolę.
  • Skystina kraują (mažina kraujo klampumą, trombų susidarymo pavojų, saugo nuo išeminės širdies ligos, miokardo infarkto, širdies priepuolių bei išeminių insultų).
  • Pagreitina atsigavimą po išeminio insulto.
  • Teigiamai veikia sergančiuosius diabetu (skatina angliavandenių apykaitą) ir stabdo diabeto komplikacijas.
  • Padeda gydant kepenų ir inkstų ligas, skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opą, saugo nuo senatvinių virškinimo sutrikimų.
  • Palaiko tinkamą skydliaukės funkcionavimą.
  • Išsiskiria unikaliu uždegimą slopinančiu, skausmus ir tinimą malšinančiu poveikiu (todėl vartojamos esant įvairiems uždegimams: sąnarių uždegimui ir skausmams, pasitempus raiščius bei sausgysles, sergant artritu, osteoartroze, skrandžio, žarnyno, šlaplės uždegimais, bronchitu, sepsiu, esant dantų periodo tito prevencijai arba jį gydant).
  • Skatina žaizdų gijimą ir kaulinio audinio formavimąsi (sergant osteoporoze).
  • Pagerina galvos ir stuburo smegenų funkcinę būklę, funkciją ir veiklą, turi teigiamą poveikį sergantiesiems psichinėmis ir nervų ligomis (todėl rekomenduojamos sergant pogimdyvine ir kitomis depresijomis, įgyta silpnaprotyste ir Alzheimerio liga, migrena, Parkinsono liga, šizofrenija, taip pat šių ligų prevencijai, esant psichinių ir atminties nukrypimų bei atminties praradimų).
  • Pagerina smegenų funkciją ir veiklą (gerina nuotaiką, savijautą, koordinaciją, atmintį, dėmesio koncentraciją, susikaupimą, didina proto galias bei gebėjimą mokytis, sušvelnina psichologinę įtampą ir depresijos simptomus).
  • Pagerina akių funkcinę būklę (ypač svarbios kūdikių regėjimo vystymuisi, akių sveikatai, regėjimo aštrumui, esant “sausų akių” sindromui, nuo amžiaus priklausančiai geltonosios dėmės arba makulos degeneracijai, kuri yra svarbiausia pagyvenusių žmonių aklumo priežastis, glaukomai gydyti ir šių ligų profilaktikai, retinopatijai gydyti, mažina riziką susirgti senatvinėmis akių ligomis).
  • Skiriamos prostatos ligoms gydyti.
  • Veikia alergijas (todėl rekomenduojamos sergantiesiems bronchine astma, lėtine obstrukcine plaučių liga bei šių ligų prevencijai).
  • Svarbios tinkamai vaisiaus mitybai nėštumo metu (nes omega-3 ir omega-6 riebalų rūgštys kaupiamos vaisiaus smegenyse visą nėštumo laikotarpį ir užtikrina vaisiaus centrinės nervų sistemos vystymąsi).
  • Saugo nuo onkologinių ir lėtinių ginekologinių ligų (ypač nuo storosios žarnos, krūties bei prostatos vėžio), nes skatina nuo vėžio saugančio barjero susidarymą organizme.
  • Stiprina organizmo imunitetą ir didina organizmo atsparumą užkrečiamoms ligoms.
  • Padeda palaikyti sveiką odą (oda geriau aprūpinama krauju, tampa sveikesnė, atsparesnė išorės poveikiams, saugoma nuo išsausėjimo, alerginio dermatito, egzemos, psoriazės ir kitų ligų).
  • Skiriama pasireiškus priešmenstruaciniam sindromui, menopauzei su karščio pylimu (kartu su omega-6).
  • Padeda sumažinti bendrą riebalų kiekį organizme – greitina jų metabolizmą (esant nutukimui).
  • Sulėtina organizmo senėjimo procesus ir prailgina gyvenimo trukmę.

Omega-3 vartojimas

Norint organizmą aprūpinti pakankamu nesočiųjų riebalų rūgščių kiekiu Amerikos širdies asociacija rekomenduoja riebių žuvų valgyti bent keturis kartus per savaitę po 100 gramų. Žuvų nemėgstantiems arba valgantiems jų nepakankamai žmonėms privalu vartoti žuvų taukų arba omega-3 maisto papildus. Amerikiečių mokslininkai išanalizavo iki šiol atliktus tyrimus ir paskelbė, kad sveikas žmogus kasdien turėtų suvartoti po pusę gramo, o širdies negalavimų turintis – po gramą omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių.

Tačiau nėščios moterys ir kūdikius maitinančios motinos turėtų prisiminti, kad žuvyse gali būti susikaupusių ir kenksmingų medžiagų. Todėl joms žuvis saugu valgyti ne dažniau kaip du kartus per savaitę, o kitą dalį riebalų rūgščių omega-3 joms reikėtų gauti su maisto papildais.

Tikiuosi, kad mūsų racione žuvų, linų sėmenų aliejaus bei kitų produktų, turinčių riebalų rūgščių omega-3, gerokai padaugės. Juk nuo to priklauso mūsų sveikata ir savijauta.

Visiems linkiu gražaus pavasario ir geros sveikatos!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.