Sveikatos patarimai: sutrikus virškinimui

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2012-04-22

Virškinimas – procesas, kurio metu maistas susmulkinamas ir suskaidomas, o netirpios medžiagos virsta tirpiomis, kad organizmas galėtų jas tinkamai pasisavinti. Jei virškinimas normalus, visas mūsų suvalgomas maistas perdirbamas greitai ir efektyviai, o organizmas pasisavina visas reikiamas maisto medžiagas. Tačiau dažnas mūsų jaučia energijos stoką, pasikartojantį skausmą ar sunkumo pojūtį skrandyje (ypač po valgio), maisto netoleravimo požymius (pykinimą ar šleikštulį pavalgius), pilvo dieglius. Mums užkietėja viduriai, viduriuojame, pučia pilvą, raugėjame, graužia rėmenį ir kankina kiti nemalonūs pojūčiai. Tai – sutrikusio virškinimo požymiai. Dėl jų gali išsivystyti alerginės reakcijos, nusilpti imuninė sistema, padažnėti uždegiminės ligos, sutrikti kraujotaka, iš burnos sklisti nemalonus kvapas, žmogus gali nutukti. Virškinimo sutrikimai – viena priežasčių, dėl ko organizmas gauna per mažai svarbiausių gyvybiškai būtinų biologiškai aktyvių medžiagų, kurių mes patys nepasigaminame, todėl reguliariai kasdien turime gauti su maistu. Žmogaus virškinimo sistemą sudaro virškinamasis traktas (burna, ryklė, stemplė, skrandis, žarnynas, išeinamoji anga) ir virškinimo liaukos (seilių ir skrandžio liaukos, kepenys, kasa, plonųjų žarnų liaukutės), gaminančios fermentus. Nuo visų jų darnios veiklos ir priklauso tinkama virškinimo funkcija.

Pagrindinės nevirškinimo priežastys: blogai sukramtytas maistas, persivalgymas, gausiai valgant vartojami skysčiai, valgymo režimo nebuvimas, valgymas vėlai vakare, stresas, nerimas ir įtampa, sumažėjęs fizinis aktyvumas, per didelis fizinis krūvis, vaistų sukeltas šalutinis poveikis, sumažėjęs skrandžio sulčių rūgštingumas ir virškinimo fermentų gamyba, netinkama mityba (tarpusavyje nesuderinamų maisto produktų, taip pat greito, kaloringo, menkaverčio ir nesveiko maisto vartojimas), kai kurios ligos ir jų komplikacijos (ypač skrandžio gleivinės uždegimas (gastritas), skrandžio ar dvylikapirštės žarnos opa). Jei minėtieji virškinimo sutrikimai dažnai kartojasi, o tiriant virškinamąjį traktą nenustatoma jokių aiškių pakitimų, toks negalavimas vadinamas funkcine dispepsija. Teigiama, kad šios ligos priežastys labai įvairios, todėl geriausią gydomąjį efektą suteikia daugumos priežastinių veiksnių koreguojamasis gydymas ir ilgalaikiai gyvenimo būdo pokyčiai. Gydymas, orientuotas tik į vieną galimą šios ligos priežastį, paprastai būna neveiksmingas.

Kad pagerėtų virškinimas ir netrikdytų sutrikusio virškinimo požymiai, rekomenduoju:

  • prieš valgį ramiai pasėdėti ir atsipalaiduoti (stresui ir įtampai sumažinti);
  • valgyti ramiai, neskubant ir gerai sukramtyti visą maistą: valgant kiekvieną kąsnį reikia kramtyti bent 20–30 kartų (gerėja visų maistingųjų medžiagų pasisavinimas);
  • valgyti dažniau ir mažesnėmis porcijomis. Valgant didelėmis porcijomis, virškinimo sistema perkraunama ir pasunkėja maisto virškinimas;
  • keisti mitybos įpročius, mažiau valgyti rūgštingumą didinančio maisto (gyvulinės kilmės, daug baltymų ir (arba) riebalų turinčio maisto: visų rūšių mėsos, dešrų, kiaušinių, daugumos pieno produktų, ypač varškės, sūrių ir pan.) ir daugiau valgyti šarminamąjį poveikį turinčio maisto (vaisių ir daržovių, ypač daug citratų turinčių citrinų, apelsinų, abrikosų, vynuogių, mėlynių, vyšnių, spanguolių, serbentų, sulčių, prieskoninių žolelių, uogienių, medaus, kefyro, rūgpienio);
  • maitintis įvairiai ir subalansuotai, rinktis šviežią, natūralų (žalią), fermentuotą, kuo mažiau apdorotą, apetitą žadinantį, visavertį maistą, kad jame būtų optimalus vitaminų, mineralų ir kitų biologiškai aktyvių medžiagų kiekis; pakilus apetitui išsiskiria daugiau skrandžio sulčių, todėl pagerėja virškinimas, o nuo biologiškai aktyvių medžiagų labai priklauso tinkama viso virškinamojo trakto veikla;
  • reguliariai vartoti fermentuotus pieno produktus (ypač pieno išrūgas, jogurtą, kefyrą);
  • gaminant maistą naudoti prieskoninių augalų (cinamono, garstyčių, gvazdikėlių, imbiero, lauro lapų);
  • pusvalandį prieš valgį gerti virškinimą gerinančių vaistažolių arbatų (rinktis vaistažolių mišinius iš kelių vaistingųjų augalų: tinka anyžių vaisių, karčiųjų kiečių arba pelynų žolės, karpuotųjų beržų lapų, kmynų vaisių, pankolių vaisių, paprastųjų erškėčių vaisių, paprastųjų saldymedžių šaknų, paprastųjų kiaulpienių šaknų ir šakniastiebių, paprastųjų jonažolių žolės, paprastųjų kraujažolių žolės, paprastųjų trūkažolių šaknų, pipirmėčių lapų, trilapių pupalaiškių lapų, vaistinių medetkų žiedų, vaistinių melisų žolės, vaistinių ramunių ir kt.);
  • vidurių užkietėjimo prevencijai ir žarnyno veiklai gerinti reguliariai valgyti grūdinių ir kitų daug maistinių skaidulų turinčių produktų (avižinių, grikių ir perlinių kruopų košes, dribsnius, daigintus kviečius, avižų ir kviečių sėlenas, rupią duoną, linų sėmenis, sojų gaminius), daržoves, vaisius, uogas ir jų sultis;
  • profilaktiškai ilgesnį laikotarpį pavartoti prebiotikų (stimuliuoja žarnyno gerųjų bakterijų vystymąsi, detoksikuoja organizmą, koreguoja imunitetą) bei probiotikų (gerųjų bakterijų) preparatų;
  • valgant reikia ribotai vartoti skysčių (ne daugiau kaip 150 ml), nors kasdien reikia gerti užtektinai skysčių, ypač vandens (8–10 stiklinių per dieną), tačiau geriausia jį gerti tarp valgymų ir mažais gurkšneliais;
  • gydyti virškinimo sutrikimus sukeliančius negalavimus (pavyzdžiui, opoms ir gastritams gydyti kaip pagalbinę priemonę labai naudinga 30 min. prieš valgį gerti linų sėmenų gleivingo nuoviro, šaukštą augalinio aliejaus);
  • mažinti antsvorį;
  • vengti didelių stresų ir išmokti atsipalaiduoti, pasirinkti tinkamą miego ir poilsio režimą;
  • daugiau judėti ir didinti fizinį aktyvumą (dėl to pagerėja žarnyno veikla);
  • vengti labai karšto ar šalto maisto;
  • nevalgyti vėlai vakare (po 20 val.);
  • nebadauti ir nesilaikyti dietų be specialisto priežiūros;
  • valgant atsisakyti netinkamų įpročių – neskaityti, nežiūrėti televizoriaus, nekalbėti; valgis turi būti atskiras darbas.

Sutrikus virškinimui, sutrinka visa virškinimo sistema. Virškinimo funkcijai pagerinti rekomenduojama vartoti didelio veikimo spektro preparatus, turinčius platų terapinį poveikį: aktyvinančius medžiagų apykaitą, normalizuojančius sutrikusią virškinamojo trakto veiklą, reikiamose virškinamojo trakto vietose padidinančius tonusą, sumažinančius padidėjusį virškinamojo trakto jautrumą, slopinančius uždegimą, išsiskiriančius antibakteriniu ir spazmus mažinančiu poveikiu, normalizuojančius rūgštingumą, gerinančius ir greitinančius virškinimą, gerinančius kepenų veiklą (saugo jų ląsteles nuo žalingų veiksnių) ir tulžies išsiskyrimą.

Prisiminkime, kad nuo gero virškinimo labai priklauso mūsų sveikata ir bendra savijauta.

Todėl visiems, kurie rūpinasi savo sveikata, linkiu gero apetito, žvalios nuotaikos ir daug energijos.
Linkiu Jums sveikatos!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.