Sveikatos patarimai: galvos skausmai (2)

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2018-05-01


Galvos skausmai kamuoja dažną, ypač moteris. Skausmo priežasčių yra daug. Dažniausiai žmones kamuoja įtampos sukeltas galvos skausmas, rečiau – migrena. Kitų rūšių galvos skausmai pasireiškia rečiau.
Galvos skausmai gali būti susiję su peršalimu, sloga, alergija, sinusitu. Kartais tai ir labai rimtos ligos simptomas: meningito, galvos smegenų pažeidimo, smegenų auglio, glaukomos, vidaus organų ligų (pvz., gastrito, kolito) ir kitų. Todėl labai svarbu yra kreiptis į gydytoją, kad nustatytų skausmo priežastį ir skirtų tinkamą gydymą.

Galvos skausmo priežasčių ir jų išraiškos būdų yra įvairių. Pagal statistiką įtampos sukeltą galvos skausmą bent kartą gyvenime patiria apie 30% gyventojų. Dvigubai dažniau juo skundžiasi moterys. Šis galvos skausmas apibūdinamas kaip spaudžiantis, veržiantis ar bukas (ne pulsuojančio pobūdžio). Jis dažniausiai jaučiamas abiejose galvos pusėse ir nesustiprėja atliekant fizinį darbą (lipant laiptais ar pan.). Esant įtampos sukeltam galvos skausmui nėra pykinimo, vėmimo, tik retai pasitaiko šviesos ar triukšmo baimė. Šis skausmas gali kartotis kelis kartus per savaitę arba gali skaudėti nuolat. Jis gali trukti nuo 30 min. iki keleto parų. Pagrindinės įtampos sukelto galvos skausmo priežastys yra stresas, įtampa, psichologinis ir darbo krūvis, pervargimas, nuovargis, informacijos gausa ir pan. Šį skausmą efektyviai malšina miegas, relaksacija.

Migrena pagal statistiką skundžiasi iki 12% gyventojų. Trigubai dažniau migrena kamuoja moteris. Ji dažniau pasireiškia skausmu vienoje galvos pusėje. Šis galvos skausmas dažniausiai apibūdinamas kaip tvinkčiojantis, pulsuojamojo pobūdžio. Atliekant fizinį darbą jis sustiprėja. Esant migrenos priepuoliui pasireiškia pykinimas ir/ar vėmimas, šviesos ir triukšmo baimė, gali būti regos sutrikimas. Migrenai labai būdinga tai, kad ją išprovokuoja tam tikri dirgikliai, kuriais gali būti hormonų pokyčiai, tam tikras maistas, gėrimai, ilgas nepavalgymas, kvapai, šviesa, staigus atsipalaidavimas po įtampos ir kt.

Norint efektyviai gydyti migreną, labai svarbu nustatyti migreną sukeliančius veiksnius ar jų grupes:

  • maisto produktai ir gėrimai: alyvuogių aliejus, alkoholiniai kokteiliai, alus, bananai, bulvių traškučiai, citrusiniai vaisiai (apelsinai, citrinos), druska, kakava, kava (ar negavus jos įprastos dozės), kiaušiniai, kolos tipo gėrimai, konservavimo priemonės, konservuota bei rūkyta mėsa, pieno produktai (ypač geltonas fermentinis sūris, grietinė, jogurtas), pomidorai, prieskoniai, priedai (natrio gliutamatas), raudonasis vynas, riešutai, šokoladas ir kt.;
  • vaistai: alkoholis (įeinantis į vaistų sudėtį), antihipertenziniai vaistai, kofeinas, kontraceptikai, nitroglicerinas, skrandžio rūgštingumą mažinantys vaistai, vaistai nuo peršalimo;
  • aplinkos veiksniai: ankštūs drabužiai ir priedai (ankšta kepurė, auskarai, galvą veržiantys raiščiai), garsai (pasikartojantis ar stiprus garsas, triukšmas), kvapai (aštrūs kvapai, cheminės medžiagos, rūkymas, stiprūs kvepalai, užterštas oras), oro permainos (jūros lygio, laiko juostų, sezono, slėgio pokyčiai, sausas oras ir kt.), šviesa (ypač mėlyna bei pilka, akinanti, fluorescuojanti, mirganti /kaip kompiuterio ekranas), šaltas gėrimas (išgėrus);
  • fiziologiniai veiksniai: alergija maistui, dehidratacija (nepakankamo vandens kiekio gėrimas), hormoniniai pokyčiai, hipoglikemija ar alkis, kramtomosios gumos nuolatinis žiaumojimas, netaisyklinga laikysena (stovėsena bei sėdėjimas), miego stoka ar perteklius, sportavimas, stresas.

Esant migrenai rekomenduojama vengti ją provokuojančių veiksnių:

  • migreną provokuojančio maisto ir gėrimų. Vietoj kavos rekomenduojama gerti žaliąją arbatą;
  • kreiptis į gydytoją, jeigu migreną provokuoja dažnai vartojami vaistai;
  • nedėvėti judesių nevaržančius drabužius, vengti triukšmingų vietų, nerūkyti, vengti uždarų patalpų, patalpas nuolat vėdinti, jose naudoti oro jonizatorius ir oro drėkintuvus, auginti kambarinius augalus, kuo dažniau būti gryname ore. Dirbant su kompiuteriu, jo ekraną pasukti taip, kad neatspindėtų šviesos, be to reikia nuolat mirksėti;
  • dienos metu gerti pakankamai vandens. Visiems labai tinka reguliari mankšta, dažni pasivaikščiojimai gryname ore, jogos pratimai, autogeninė treniruotė, meditacija, fizioterapija, manualinė terapija, psichoterapija, plaukiojimas, rami muzika, organizmo valymas. Moterims rekomenduojama pasverti savo rankinę (kad nešiotis kuo lengvesnę), segėti tinkamą liemenėlę.

Yra ir kitų galvos skausmo rūšių, kaip raumenų įtampos skausmas, kraujagyslinis galvos skausmas, klasterinis galvos skausmas ir pan.
Įvairiems galvos skausmams mažinti liaudies medicina rekomenduoja:

  • česnako kramtymą (kaip priemonę nuo visokių galvos skausmų);
  • ramunėlių arbatą, pasifloros ir bijūno antpilus, žolelių mišinius su melisa, gudobele;
  • pajutus galvos skausmą sučiulpti valgomąjį šaukštą medaus. Jeigu tai migreninis skausmas, rekomenduojama užėjus priepuoliui valgant kaskart sučiulpti po 2 šaukštus medaus.

Kaip natūralūs produktai galvos skausmams gydyti gali būti vartojami ginkmedžio ir jonažolės preparatai (vartojant jonažolę reikia vengti saulės), žuvies taukai ir omega-3, vario ir magnio mineralai, kofermentas Q10, B grupės vitaminai (ypač riboflavinas arba vit.B2), 5-HTP (5-hidroksitriptofanas), melatoninas, imbiero preparatai.

Elektroterapija:
Vienas iš plačiausiai fizioterapijoje naudojamų galvos skausmo gydymo metodų yra paremtas TENS (skausmą malšinamoji elektrinė nervų stimuliacija) technologija. Šis metodas yra efektyvus dėl to, kad tiesiogiai ir iš karto veikia į skausmo židinį, todėl gali būti naudojamas įvairiems galvos skausmams gydyti. Šis metodas dėl savo saugumo tinka ir vaikams, nėščiosioms bei kūdikį maitinančioms motinoms.

Linkiu gyvenimo be galvos skausmų!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.