Sveikatos patarimai: kaip apsisaugoti nuo gripo

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2011-11-14

Niekam ne paslaptis, kad gripą sukelia oru plintantys virusai. Kodėl gripas dažniau užpuola orams atšalus? Todėl, kad šie virusai mėgsta sausą ir vėsų orą. Tinkamiausia jiems 5 °C arba dar truputį žemesnė temperatūra. Šiomis sąlygomis jie gali sklandyti ir tarsi plūduriuoti ore. Todėl dažniausiai gripu susergama rudenį arba pavasarį. Kambario temperatūroje ir esant drėgnam orui gripo virusai beveik neplinta, nes drėgmė, kaip ir lietus, savotiškai išplauna orą. Šie virusai susijungia su vandens lašeliais, pasunkėja ir krenta žemyn, o didelis šaltis gripo virusus nužudo.

Užsikrečiama nuo gripu sergančio žmogaus oro lašeliniu būdu (įkvėpiant su oru) ir per neplautas rankas (nuo daiktų užteršto paviršiaus), kuriomis paliečiama akių, nosies ar burnos gleivinė. Taigi kažkas nusišluostė varvančią nosį, palietė durų rankeną ar padavė kitam, dar sveikam, žmogui ranką. Ir šio sveiko žmogaus ranka jau aplipusi gripo virusais. Gripo infekcija plinta tiesiog žaibiškai. Pavojinga ne tiek pati liga, kiek jos sukeliamos komplikacijos, galinčios pažeisti beveik visas organizmo sistemas.

Gripas pavojingiausias patiems jauniausiems (iki 2 metų) ir patiems vyriausiems (vyresniems nei 65 metų) asmenims, nes mažylių imunitetas dar būna ne visiškai susiformavęs, o pagyvenusių žmonių – dažniau nusilpęs dėl įvairių lėtinių ligų.

Ką daryti, kad apsisaugotume nuo gripo?

  • Kuo dažniau plauti rankas muilu (bent dešimt kartų per dieną). Plauti rankas reikėtų kiekvieną kartą palietus apkrėstą paviršių (durų rankeną, pinigus ar kitus daiktus). Efektyvu naudoti rankų dezinfekantus (pavyzdžiui, „Sterillium“), sunaikinančius patologinius mikroorganizmus (ir gripo virusus).
  • Reguliariai drėkinti, vėdinti ir, esant galimybei, jonizuoti (oro jonizatoriumi) patalpų orą, palaikyti optimalią kambario temperatūrą (apie 18 °C) ir drėgmę (30–50 proc .). Dažnai valyti patalpas. Galima pamerkti kadagių šakelių, nes jų išskiriami fitoncidai naikina ore esančius virusus.
  • Grūdintis ir dažniau būti gryname ore.
  • Gerai pailsėti ir išsimiegoti.
  • Vengti peršalti (ypač kojos ir rankos visuomet turi būti šiltos!).
  • Prieš einant į lauką, nosies šnerves patepti augaliniu aliejumi. Taip pat galima šio aliejaus truputį nuryti, kad jis suteptų gerklas. Tokios procedūros sumažina gleivinių pažeidimo riziką.
  • Reguliariai plauti nosį virintu vandeniu arba 1 proc. valgomosios druskos tirpalu (dar geriau – jonizuotu rugštiniu vandeniu).
  • Grįžus namo, skalauti gerklę ramunėlių nuoviru, tirpalu su bičių pikiu (propoliu) arba tiesiog valgomosios druskos tirpalu (dar geriau – jonizuotu rūgštiniu vandeniu).
  • Valgyti visavertį maistą, užtikrinantį tinkamą imuninės sistemos funkcionavimą. Ypač vertingi avižų, bičių produktai (duonelė, žiedadulkės, medus), česnakai (kasdien reikėtų lėtai sukramtyti po česnako skiltelę), imbierai, mielės, prieskoniai (cinamonas, garstyčios, gvazdikėliai, krienai, laurų lapai ir kiti prieskoniai), ridikai, salierai, svogūnai.
  • Gerti reikiamą kiekį skysčių (ne mažiau kaip 6–8 stiklines per dieną). Tiek susirgus, tiek profilaktiškai ypač tinka šiltos aviečių uogų, islandinių kerpenų, liepžiedžių, medetkų, ramunėlių žiedų, saldymedžių, šalavijų lapų, šeivamedžių žiedynų ir vaisių bei kitos arbatos, šviežios natūralios sultys, imunitetą stiprinantis sidabruotasis vanduo.
  • Vengti neigiamų emocijų. Gera nuotaika, juokas, šypsena, optimizmas ir dainos – tikrai padės apsisaugoti.
  • Moksliniais tyrimais patvirtinta – imunitetui palaikyti ypač svarbu, kad organizmui nestigtų vitaminų, mineralų, kitų biologiškai aktyvių medžiagų bei antioksidantų. Šiems poreikiams patenkinti rekomenduojama papildomai vartoti ir maisto papildų. Ypač tinka polivitaminų ir multimineralų kompleksai, vitaminas C, cinkas, rutozidas, žuvų taukai (vitaminų A, D ir riebalų rūgščių omega-3 šaltinis), probiotikų (gerųjų žarnyno bakterijų) ir prebiotikų (stimuliuoja šių bakterijų vystymąsi) preparatai.

Kaip neužkrėsti kitų, sergant gripu?

  • Jeigu jums sloga, geriausia naudoti vienkartines nosines ar bent jau paprastą nosinaitę (dažnai ją keičiant).
  • Čiaudint arba kosint visada prisidengti burną ir nusisukti nuo kitų žmonių (gripo virusas plinta kartu su seilių dalelėmis čiaudint, kosint), po to plauti ir dezinfekuoti rankas.
  • Susirgus vengti viešumos, daugiau gulėti ir ilsėtis.

Būkite sveiki, žvalūs, energingi ir aktyvūs! Prisiminkite, kad visada lengviau išvengti ligos, nei ją išgydyti. Vos pajutus pirmuosius gripo ar peršalimo požymius, reikia kuo anksčiau pradėti naudoti natūralias gydymo priemones.

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.