Sveikatos patarimai: saule mėgaukimės saugiai

Doc. dr. Juozas Vasiliauskas
2015-07-07

Pagaliau atostogos! Pildosi svajonės apie šiltą jūrą, baltą smėlį, paplūdimį, gamtą arba tiesiog sodą. Tikimės, kad per atostogas sukauptos teigiamos energijos užteks ilgiems žiemos mėnesiams. Juk saulės šviesa teigiamai veikia žmogaus nuotaiką, skatina medžiagų apykaitą, didina raumenų aktyvumą ir organizmo atsparumą. Bet su saule reikia draugauti saikingai ir, svarbiausia, nepakenkti odai. Juk ultravioletiniai saulės spinduliai gali skausmingai nudeginti. Be to, dažnai ir ilgai saulės veikiama oda sausėja, plonėja, praranda elastingumą, formuojasi raukšlės, atsiranda šlakų ir pigmentinių dėmių. Saulė gali paskatinti kai kurias odos ligas, gali padidėti apgamai ar net išsivystyti piktybiniai odos navikai (odos vėžys). Itin kruopščiai būtina rūpintis jautria ir plona vaikų oda, nes ji labai jautri ultravioletinių spindulių poveikiui, o nudegimai saulėje vėliau gali turėti blogų padarinių.

Rekomendacijos, kaip sumažinti žalingą karščio ir saulės poveikį žmogaus organizmui:

  • tinkamai apsirengti (vengti drabužių iš sintetinių audinių), patartina rengtis šviesiais drabužiais, dėvėti natūralaus pluošto, laisvus, lengvai ir gerai prakaitą praleidžiančius drabužius ilgesnėmis rankovėmis; nešioti kepurę (ypač tinka skrybėlė); akis patartina apsaugoti akiniais nuo saulės, kurie saugo ir nuo UVB, ir nuo UVA spindulių (rekomenduojama juos įsigyti tik optikose);
  • mažinti fizinį aktyvumą ir buvimo karštyje trukmę (fizinius darbus atlikti ryte ar vakare; kai karšta, visada judėti ir daryti viską daug lėčiau negu paprastai; kuo daugiau laiko praleisti vėsesnėse patalpose; riboti buvimą saulėje sergant akne, turint daug pigmentinių dėmių, daug ir didelių apgamų, sergant kitomis odos ligomis);
  • vartoti kuo daugiau skysčių, net kai netroškina, nes dėl saulės ir karščio gausiai prakaituojama, prarandami būtini mikroelementai, todėl geriausiai tinka mineralizuotas vanduo be angliarūgštės; vengti alkoholio, skysčių su kofeinu, gėrimų su cukrumi ar saldikliais; geriau gerti nuolat ar reguliariai (kas 1–2 val.), bet po truputį; vengti ledų ir šaltų gėrimų, kurie gali išprovokuoti anginos pradžią;
  • valgyti saikingai ir lengvai virškinamą maistą (daug vaisių ir daržovių, daugiau skystų produktų, lengviau pasisavinamų lieso pieno produktų, vengti riebių maisto produktų), nesinešti į paplūdimį greitai gendančių maisto produktų;
  • vartoti maisto papildų, kuriuose yra odai reikalingų medžiagų (beta karoteno, vitaminų B5, C ir E, likopeno, žaliosios arbatos ekstrakto, kitų antioksidantų ir veikliųjų medžiagų).

margarita

Norint smagiai paatostogauti ir nesusirgti, reikia laikytis šių rekomendacijų mėgaujantis saulės voniomis ir maudantis:

  • pasirinkti tinkamas apsaugos nuo saulės priemones: patartina rinktis tokias, kurių didelis SPF (15 arba didesnis, pagal poreikį), kurios saugo ne tik nuo UVB, bet ir nuo UVA spindulių (pažymėtos specialiu ženklu, kuriame yra raidės UVA) – jų pranašumas tas, kad šios priemonės atsparios vandeniui (ir prakaitui) ir patikrintos dermatologų; saugiausia tokių priemonių įsigyti vaistinėse;
  • pagal SPF apskaičiuojama, kiek laiko galima praleisti saulėje. Šviesios odos žmogui be jokios apsaugos saulėje vidutiniškai galima būti vos 10 minučių. Tas minutes padauginus iš SPF skaičiaus, nurodyto ant pakuotės, pavyzdžiui, 15, saule saugiai galima mėgautis apie 150 minučių, arba dvi su puse valandos;
  • teptis apsaugos nuo saulės priemone reikia 15–30 min. prieš išeinant į atvirą saulę. Reikia ištepti visą kūno paviršių. Svarbu naudoti pakankamą losjono ar gelio kiekį, nes nustatyta, kad dauguma vartotojų naudoja per mažą vienkartinį kiekį, todėl pasiekiama tik dalis norimos apsaugos (netinkamai naudojant priemones, galima gauti dideles ultravioletinių spindulių dozes). Norint geresnės apsaugos, reikia pakartotinai teptis kas dvi valandas, ypač maudantis, gausiai prakaituojant arba nusišluosčius kūną rankšluosčiu (dėl šių priežasčių veikimo laikas sutrumpėja trečdaliu). Tepti reikia švarią, sausą odą ir lengvai įtrinti; teptis apsaugos priemonėmis reikėtų prieš naudojant makiažo priemones, apsaugos priemones nuo vabzdžių ir kt.;
  • svarbu žinoti, kad apsauginiu losjonu ar geliu patepta oda dar nereiškia, jog ultravioletiniai spinduliai jos visiškai nepasiekia. Dalis spindulių prasiskverbia ir pro losjoną ar gelį su apsauginiu filtru nuo saulės, ir pro drabužius, todėl piktnaudžiauti saulės voniomis nederėtų. Labiausiai saugotis saulės spindulių reikėtų ilgai būnant paplūdimyje ar daugiau laiko praleidžiant lauke;
  • degintis rekomenduojama ryte ir vakarop, kada saulės aktyvumas yra mažesnis; ypač vykstantiems atostogauti į pietų kraštus, rekomenduojama vengti saulės vidurdienį, – nuo 11 iki 16 valandos, – tada geriau ilsėtis saulės šešėlyje;
  • odai atgaivinti po saulės vonių rekomenduojamas specialus odos priežiūros losjonas, kuris vėsina ir ramina odą. Jis puikiai tinka tiek suaugusiųjų, tiek ir vaikų odai.

Linkiu visiems saulėtos vasaros, gero poilsio ir smagių atostogų!

Apie mus

Ramunėlės vaistinių tinklą sudaro ilgametę patirtį sukaupę vaistininkai provizoriai, išlaikę tradicinių vaistinių dvasią. Plačiau »

» Prisijunkite prie mūsų (1)

» Pasiūlykite mums patalpas.